IPON Mediawijzer Award voor De Digitale Nieuwscollage

28-03-2012

Op 28 maart 2012 zijn in de Jaarbeurs in Utrecht de jaarlijkse IPON Awards uitgereikt aan de meest innovatieve en effectieve onderwijs&ict projecten van 2012. Het winnende project in de categorie Mediawijzer is De Digitale Nieuwscollage van Nieuws in de klas en Waag Society.

De Digitale Nieuwscollage was genomineerd in de categorie Mediawijzer – Meest innovatieve project mediawijsheid. Fifi Schwarz, directeur Nieuws in de klas (voorheen Krant in de Klas) is zeer ingenomen met de prijs: “Het is voor het eerst sinds het bestaan van onze organisatie dat wij meedingen naar een prijs die is gericht op technologische innovaties in het onderwijs. We waren echt al heel erg blij met de nominatie. Dat we dan meteen ook de prijs in de wacht slepen, is bijzonder eervol. We zien het als een belangrijke erkenning voor ons streven om nieuwe technologieën dusdanig in te zetten dat nieuwsmedia-inhouden op een betekenisvolle manier worden ingepast in het lesprogramma.Tijdens de pilot stelden we al vast dat het leerarrangement voorziet in een behoefte, dus waren we al van plan om samen met Waag Society ervoor te zorgen dat het materiaal komend jaar beschikbaar is voor het onderwijs. Deze prijs is een extra stimulans om dit zo snel mogelijk voor elkaar krijgen. ”

IPON is sinds 2007 hét event gericht op onderwijs en ict. De IPON Awards worden uitgereikt aan bedrijven en organisaties die zich in de ontwikkeling van educatieve ict toepassingen onderscheiden door innovatie, kwaliteit en originaliteit. Meer informatie over IPON >

De Digitale Nieuwscollage is een innovatief leerarrangement voor het voortgezet onderwijs. Met behulp van iPads en het digibord maken en bespreken leerlingen nieuwscollages naar aanleiding van berichtgeving in kranten en op nieuwssites. Het leerarrangement bestaat uit een softwarelicentie voor de app met een koppeling naar het digibord, een contentlicentie voor het gebruik van nieuwsmedia en lesmateriaal voor het vak Nederlands, bestaande uit een docentenhandleiding en een lessenreeks voor de onderbouw en een lessenreeks voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. In 2011 hebben Nieuws in de klas en Waag Society een prototype ontwikkeld en getest op een aantal pilotscholen. Dit pilotproject werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Pers en SNS REAAL Fonds. Meer over De Digitale Nieuwscollage (met video) >

 

« Terug naar het overzicht