Lessuggesties

Framing in het nieuws

Framing in het nieuws

Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.

Meer
Actuele opdracht: Made in China, Meekijken in China

Actuele opdracht: Made in China, Meekijken in China

Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.

Meer
Actuele opdracht: Klaar met hiv

Actuele opdracht: Klaar met hiv

Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.

Meer
Actuele opdracht: Beetje ´ontschermen´ zou goed zijn

Actuele opdracht: Beetje ´ontschermen´ zou goed zijn

Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.

Meer
Ruzie uitgelicht

Ruzie uitgelicht

Lessuggestie over berichtgeving over conflicten

Meer
Lessuggestie voorpagina’s vergelijken

Lessuggestie voorpagina’s vergelijken

In deze lessuggestie vergelijken leerlingen verschillende voorpagina’s van diverse nieuwstitels.

Meer
Doelen van nieuwsfoto’s

Doelen van nieuwsfoto’s

Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.

Meer
Allemaal meningen

Allemaal meningen

Lessuggestie over meningen en reacties op actueel nieuws.

Meer
5 W-vragen en 1 H-vraag

5 W-vragen en 1 H-vraag

Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Meer