Lessuggesties

Rekenen met het nieuws

Rekenen met het nieuws

In deze opdrachten gaan leerlingen aan de slag met rekenopdrachten aan de hand van de actualiteit. Om het nieuws te kunnen volgen, is het belangrijk om cijfers en grafieken te kunnen lezen. En het motiveert leerlingen om te leren rekenen aan de hand van de actualiteit.

Meer
Actuele opdracht: Ramadan begint

Actuele opdracht: Ramadan begint

Deze actuele opdracht is direct in de les en op afstand te gebruiken.

Meer
Framing in het nieuws

Framing in het nieuws

Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.

Meer
Actuele opdracht: Zwaarder gestraft dan we dachten

Actuele opdracht: Zwaarder gestraft dan we dachten

In discussies over misdaad wordt vaak de vraag gesteld of straffen niet te laag zijn en hogere straffen kunnen afschrikken.

Meer
Actuele opdracht: Made in China, Meekijken in China

Actuele opdracht: Made in China, Meekijken in China

Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.

Meer
Actuele opdracht: Racisme van het veld en uit de stadions

Actuele opdracht: Racisme van het veld en uit de stadions

Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.

Meer
Actuele opdracht: Voet op Noord-Koreaanse bodem

Actuele opdracht: Voet op Noord-Koreaanse bodem

Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.

Meer
Bepaal het belangrijkste nieuws

Bepaal het belangrijkste nieuws

In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten. 

Meer
Gedichten maken met het nieuws

Gedichten maken met het nieuws

Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met het en van het nieuws.

Meer
De Weddenschap

De Weddenschap

Goede lees- en taalvaardigheid zijn essentieel op school en in de maatschappij.  Er zijn verschillende manieren waarop docenten leerlingen stimuleren om te lezen. Lezen is goed voor de taalvaardigheid en taalvaardigheid is nodig voor leesplezier. Het aanbieden van zowel fictie als non-fictie in een rijke leesomgeving stimuleert het leesplezier en taalvaardigheid. Nieuws in de klas […]

Meer