Lessuggesties

Personage Lezen

Personage Lezen

Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen. 

Meer
Lessuggestie voorpagina’s vergelijken

Lessuggestie voorpagina’s vergelijken

In deze lessuggestie vergelijken leerlingen verschillende voorpagina’s van diverse nieuwstitels.

Meer
Doelen van nieuwsfoto’s

Doelen van nieuwsfoto’s

Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.

Meer
Allemaal meningen

Allemaal meningen

Lessuggestie over meningen en reacties op actueel nieuws.

Meer
Samenvatting

Samenvatting

Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen.

Meer
5 W-vragen en 1 H-vraag

5 W-vragen en 1 H-vraag

Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Meer
Zinsontleding en signaalwoorden

Zinsontleding en signaalwoorden

In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.

Meer
Betoog, beschouwing, uiteenzetting

Betoog, beschouwing, uiteenzetting

In een krant of op een nieuwssite staan allerlei soorten teksten. Van een betoog in de vorm van een recensie tot een uiteenzetting van feiten in bijvoorbeeld een nieuwsbericht.

Meer