In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
Nieuws is overal om ons heen en de hele dag komen we ermee in aanraking. Bijvoorbeeld op Facebook of wanneer je de tv aanzet en het journaal net begint. Nieuws is vaker aanwezig dan veel leerlingen denken.
In nieuwsmedia vind je naast nieuwsberichten ook andere soorten teksten, zoals columns, achtergrondverhalen, recensies en ingezonden brieven.
Pauline Maas en Justine Pardoen van Mijn Kind Online organiseerden op KSG Apeldoorn een media-activiteitenweek. Tijdens deze week hebben leerlingen allerlei verschillende mediawijze activiteiten ondernomen, zoals het maken van een krant.
Elke dag gebeurt er over de hele wereld van alles. Toch komt dit niet allemaal in de krant of in het journaal: de journalist moet keuzes maken. Of iets het nieuws haalt, hangt af van de nieuwswaarde van de gebeurtenis.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?
Journalisten moeten bij het schrijven van een nieuwsbericht zo volledig mogelijk zijn. Daarom is een goede kop erg belangrijk. Bovendien geeft het artikel als het goed is antwoord op de 5w1h-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
‘Bekijk de krant eens goed’ is een direct bruikbare les. De bedoeling van deze opdracht is dat leerlingen de krant gaan onderzoeken en ontdekken door de vragen en opdrachten. Zo komen leerlingen te weten hoe een krant in elkaar zit.