Nieuwsartikelen zijn uitermate geschikt om te oefenen met begrijpend lezen. Op deze manier maken de leerlingen kennis met het nieuws en passen ze geleerde leesstrategieën toe op actuele teksten.
In nieuwsmedia vind je naast nieuwsberichten ook andere soorten teksten, zoals columns, achtergrondverhalen, recensies en ingezonden brieven.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.
Elke dag gebeurt er over de hele wereld van alles. Toch komt dit niet allemaal in de krant of in het journaal: de journalist moet keuzes maken. Of iets het nieuws haalt, hangt af van de nieuwswaarde van de gebeurtenis.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.
Boven nieuwsberichten staan koppen. Deze zijn bondig en trekken de aandacht van de lezer. Bovendien geven ze een samenvatting van het bericht.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
In het nieuws gaat het geregeld over burgemeesters, wethouders en gemeenteraden. Bijvoorbeeld bij een wetswijziging of als reactie op een bepaalde gebeurtenis in de stad. Maar wat zijn de taken van een burgemeester eigenlijk?