Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.
Deze actuele opdracht is direct in de les te gebruiken.
Goede lees- en taalvaardigheid zijn essentieel op school en in de maatschappij. Er zijn verschillende manieren waarop docenten leerlingen stimuleren om te lezen. Lezen is goed voor de taalvaardigheid en taalvaardigheid is nodig voor leesplezier. Het aanbieden van zowel fictie als non-fictie in een rijke leesomgeving stimuleert het leesplezier en taalvaardigheid. Nieuws in de klas […]
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
Er zijn in Nederland allerlei soorten nieuwsmedia die via verschillende kanalen het nieuws brengen. Hoe je het nieuws volgt, verschilt per persoon.
Een nieuwsquiz is een leuke en leerzame manier om te testen wat de leerlingen van het nieuws onthouden hebben.