Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Onder een foto in de krant of op een nieuwssite staat altijd een onderschrift: een korte uitleg wat er te zien is en waar het bericht over gaat.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
Nieuwsartikelen zijn uitermate geschikt om te oefenen met begrijpend lezen. Op deze manier maken de leerlingen kennis met het nieuws en passen ze geleerde leesstrategieën toe op actuele teksten.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.
Een infographic geeft kwantitatieve informatie visueel weer. Bijvoorbeeld in de vorm van een kaart, een grafiek of een interactieve applicatie.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.