Lessuggesties

Nieuws van de dag

Nieuws van de dag

Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.

Meer
Moeilijke woorden

Moeilijke woorden

Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.

Meer
Het betoog in de krant (ingezonden)

Het betoog in de krant (ingezonden)

In dag- en weekbladen vind je geregeld een betoog, bijvoorbeeld in de vorm van een column of ingezonden brief. Door leerlingen deze te laten analyseren, leren zij meer over de opbouw van een betoog.

Meer
Tekstsoorten (ingezonden)

Tekstsoorten (ingezonden)

Nieuwsartikelen zijn erg geschikt om leerlingen te laten werken met actuele teksten. Aan de hand van een nieuwsbericht leren ze welke tekstsoorten en -vormen er zijn en wat de functie van de afbeelding bij een tekst is.

Meer
Schrijf je eigen nieuwsbericht

Schrijf je eigen nieuwsbericht

Journalisten moeten bij het schrijven van een nieuwsbericht zo volledig mogelijk zijn. Daarom is een goede kop erg belangrijk. Bovendien geeft het artikel als het goed is antwoord op de 5w1h-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Meer
Meningenbrij

Meningenbrij

Nieuwsmedia informeren niet alleen, ze bieden ook een platform voor meningen. Zo staan er opinieartikelen en ingezonden brieven in, maar ook beschouwingen met een overzicht van meningen in het nieuws.

Meer
Koppen vergelijken

Koppen vergelijken

Boven nieuwsberichten staan koppen. Deze zijn bondig en trekken de aandacht van de lezer. Bovendien geven ze een samenvatting van het bericht.

Meer