Pauline Maas en Justine Pardoen van Mijn Kind Online organiseerden op KSG Apeldoorn een media-activiteitenweek. Tijdens deze week hebben leerlingen allerlei verschillende mediawijze activiteiten ondernomen, zoals het maken van een krant.
Elke dag gebeurt er over de hele wereld van alles. Toch komt dit niet allemaal in de krant of in het journaal: de journalist moet keuzes maken. Of iets het nieuws haalt, hangt af van de nieuwswaarde van de gebeurtenis.
Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.
Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?
Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.
Politici verschijnen regelmatig in het nieuws. Door het nieuws te volgen, kom je veel over de politiek en politici te weten. Bijvoorbeeld bij welke partij ze horen en waar zij voor staan.
Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.
Nieuwsfoto’s die bij een artikel worden geplaatst, leveren soms discussie op. De foto is bijvoorbeeld heel schokkend of confronterend. Toch zijn er voor de hoofdredacteur verschillende redenen om zo’n foto wel in de krant op te nemen.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.