Journalisten moeten bij het schrijven van een nieuwsbericht zo volledig mogelijk zijn. Daarom is een goede kop erg belangrijk. Bovendien geeft het artikel als het goed is antwoord op de 5w1h-vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Nieuwsmedia informeren niet alleen, ze bieden ook een platform voor meningen. Zo staan er opinieartikelen en ingezonden brieven in, maar ook beschouwingen met een overzicht van meningen in het nieuws.
‘Bekijk de krant eens goed’ is een direct bruikbare les. De bedoeling van deze opdracht is dat leerlingen de krant gaan onderzoeken en ontdekken door de vragen en opdrachten. Zo komen leerlingen te weten hoe een krant in elkaar zit.
Een infographic geeft kwantitatieve informatie visueel weer. Bijvoorbeeld in de vorm van een kaart, een grafiek of een interactieve applicatie.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.
Boven nieuwsberichten staan koppen. Deze zijn bondig en trekken de aandacht van de lezer. Bovendien geven ze een samenvatting van het bericht.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.