Feedback
24 november 2015

Twee docenten pleiten in de Volkskrant voor meer aandacht voor het leren analyseren van nieuws.

De Volkskrant publiceerde zaterdag een interessant opiniestuk over de mediawijsheid van leerlingen. Gonnie Eggink en Nico Drok, beiden docent aan de Hogeschool Windesheim, pleiten voor meer aandacht voor het leren analyseren van nieuws. “Dat ze leren echt van onecht te onderscheiden.”

Veel scholen besteden aandacht aan de rol van media in ons leven en aan de manier waarop deze tot stand komt.
Maar uit onderzoek blijkt dat leerlingen ondanks lessen in mediawijsheid moeite hebben met het beoordelen van de betrouwbaarheid van nieuwsberichten.

“Het is belangrijk dat zij zich bewust zijn dat nieuws normatief is en kritisch met nieuws leren omgaan”, stellen Eggink en Drok.

Nieuws in de klas onderschrijft dit belang en biedt daarom de Nieuwsservice, waarmee docenten kosteloos verschillende nieuwsmedia op school of thuis ontvangen. Zo kunnen zij met hun leerlingen het nieuws in de verschillende media vergelijken en analyseren.

 

 

 

 

Als u van deze website gebruikmaakt, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Melding verbergen