
Kranten hebben graag contact met hun lezers. Er zijn verschillende interactiemogelijkheden voor lezers. In deze les leren de leerlingen daar meer over.
Wat je leert:
- Welke verschillende interactiemogelijkheden nieuwsmedia hebben.
- Wat de voor- en nadelen zijn van verschillende interactiemogelijkheden.
- Leerdoel: Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Introductie: Geachte redactie
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Kunnen jullie voorbeelden noemen van hoe nieuwsmedia dit doen? Bijvoorbeeld: sociale media, ingezonden brief, online reactie op een artikel.
- Bespreek ook waarom nieuwsmedia graag in contact komen met hun lezers. Bijvoorbeeld om de betrokkenheid van de lezers te vergroten. Ook kunnen reacties op nieuws weer nieuws opleveren.
Opdracht: Geachte redactie
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Individueel
- Analyseer voor minimaal vijf verschillende nieuwstitels hoe zij de interactie met nieuwsvolgers mogelijk maken. Noteer ook de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende nieuwstitels.
- De meeste nieuwstitels bieden de volgende mogelijkheden: online reageren op een artikel, opinieartikel schrijven, mail aan de redactie, ingezonden brief, reageren op social media, lid worden van online nieuwsbrieven. Schrijf voor alle mogelijkheden de voor- en nadelen op.
- Als je zelf op een artikel zou willen reageren hoe zou je dat dan het liefst doen? Waarom?
Afsluiting: Geachte redactie
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
Bespreek de opdrachten na. Ga vooral in op de verschillen tussen een papieren reactie en een online reactie:
- Over een schriftelijke reactie denk je vaak langer na
- Bij schriftelijke reacties weet je niet zeker dat je reactie geplaatst wordt
- Online reacties zijn sneller
- Online reacties zijn vaak impulsiever en daar kan je achteraf spijt van krijgen
- Ander bereik: online reacties zijn voor iedereen zichtbaar, ook voor niet-abonnees