Feedback

Grotere taalvaardigheid door het nieuws te volgen

Door het nieuws te leren lezen, werken leerlingen actief aan hun taalvaardigheid.

Betekenisvol taalonderwijs op zomerschool

Ieder jaar maken meerdere zomerscholen gebruik van de Nieuwsservice, waarmee landelijke en regionale nieuwsmedia kosteloos op het zomerschool- of thuisadres worden bezorgd.
Docentenprofiel: Linda Sigmond

Docentenprofiel: Linda Sigmond

Nieuws in de klas op bezoek bij Linda Sigmond, docent Nederlands op het Ichtus Lyceum in Driehuis. Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten e…
Eindexamens in het nieuws

Eindexamens in het nieuws

De eindexamens zijn weer begonnen. Voor het eindexamen Nederlands worden vaak artikelen uit kranten gebruikt. Als leerlingen vroeg in aanraking komen met actualiteiten en nieuwsmedia komt dit ten goede aan de taalvaardigheid.
Nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws

Nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws

Nieuws in de klas biedt een nieuwe lesbundel Verkiezingen in het nieuws kosteloos aan voor het voortgezet onderwijs. Aan de hand van het nieuws verdiepen leerlingen zich in de verkiezingen, de actuele politiek en leren zij kritisch kijken n…
Zone: actualiteit als start van discussie

Zone: actualiteit als start van discussie

In het tijdschrift Zone is een artikel gepubliceerd waarin drie praktijkvoorbeelden van het gebruik van actualiteit in de klas worden beschreven.

Jongens motiveren voor lezen met nieuwsteksten

Jongens kunnen met nieuwsteksten meer gemotiveerd worden om te gaan lezen. In dit literatuuronderzoek worden voorbeelden genoemd hoe meer betekenisvol onderwijs gegeven kan worden met nieuws en actualiteit.
Onderzoek: krant lezen vergroot taalvaardigheid

Onderzoek: krant lezen vergroot taalvaardigheid

Uit onderzoek blijkt dat het lezen van nieuwsteksten bijdraagt aan taalontwikkeling. Jongeren die gevarieerd lezen (niet alleen boeken), scoren hoger op taal dan jongeren die dat niet doen.

Onderzoek CITO: nieuwsvolgers scoren hoger op argumentatievaardigheden

Uit het CITO-onderzoek Balans Oordelen en argumenteren als onderdeel van actief burgerschap en sociale integratie blijkt dat leerlingen die het nieuws volgen hoger scoren op argumentatievaardigheden dan klasgenoten die dat niet doen.

Congres Stichting Lezen: bijval voor lezen van nieuwsteksten

Een divers leesaanbod stimuleert tot lezen, en vergroot de geletterdheid - een voorwaarde voor deelname aan de maatschappij. Pleidooien voor het lezen van verschillende soorten teksten.
Als u van deze website gebruikmaakt, gaat u akkoord met de plaatsing van cookies. Melding verbergen