
Na een belangrijke gebeurtenissen schrijven vrijwel alle kranten erover. Maar niet op dezelfde manier. Ze kiezen bijvoorbeeld een eigen invalshoek.
Het onderwerp verschijnt bij de ene krant op de voorpagina of als eerste item in het journaal, terwijl een ander nieuwsmedium er nauwelijks aandacht aan besteedt. Gebruiken media dezelfde bronnen? Schetsen ze hetzelfde beeld van een gebeurtenis?
De leerlingen analyseren met deze lessuggestie verschillende berichten en proberen de verschillen en overeenkomsten te verklaren.
Wat je leert:
- Verschillen in berichtgeving analyseren.
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Mediawijsheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Introductie: Nieuws vergelijken
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
De docent kiest een actueel onderwerp en laat zien hoe dit onderwerp in diverse nieuwsmedia aan bod komt. Denk aan:
- Krijgt het onderwerp overal evenveel aandacht?
- Schetsen nieuwsmedia hetzelfde beeld?
- Hebben de berichten dezelfde invalshoek?
- Zijn dezelfde bronnen gebruikt?
- Staat het nieuws overal op de voorpagina of in een andere rubriek?
- Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen verschillende nieuwsmedia?
- Kunnen jullie de overeenkomsten en verschillen tussen nieuwsmedia verklaren?
Opdracht: Nieuws vergelijken
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Groepjes
- Elk groepje kiest zelf een onderwerp uit.
- Zoek naar dit onderwerp in verschillende nieuwsmedia en kijk naar overeenkomsten en verschillen in de berichtgeving.
Afsluiting: Nieuws vergelijken
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Bespreek wat jullie hebben gevonden.
Differentiatie: Nieuws vergelijken
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
- Leerlingen kiezen zelf een onderwerp dat mogelijk in de toekomst nieuws is. Hoe zouden de verschillende nieuwsmedia hier over berichten? Laat de leerlingen hier een verslag over schrijven.