Goed nieuws?

  • goed nieuws

Totale lesduur: 50 min

Of een bepaalde gebeurtenis goed nieuws is of juist slecht, is voor iedereen verschillend. Wat goed nieuws is voor de één, kan slecht nieuws zijn voor de ander.

Maar wat is goed nieuws eigenlijk? Heeft nieuws altijd voor iedereen dezelfde waarde? En staat er veel goed nieuws in de krant? Met deze lessuggestie gaan de leerlingen met elkaar in gesprek hierover.

Wat je leert:

  • Vertellen over de nieuwswaarde van een bericht.
  • Bedenken waarom nieuws voor de een positief kan zijn en voor de ander negatief.

Lessuggesties

Introductie: Goed nieuws?

  • PO
  • VO Onderbouw
15 min

Klassikaal

Bekijk verschillende nieuwsitems en behandel de volgende vragen:

  • Komen jullie goed nieuws tegen?
  • Wat is eigenlijk de definitie van goed nieuws?
  • Heeft nieuws altijd voor iedereen dezelfde waarde?
  • Is wat voor de een goed nieuws is voor een ander ook goed nieuws?

Opdracht: Goed nieuws?

  • PO
  • VO Onderbouw
20-30 min

Groepjes

  • Blader door dag- en weekbladen en bekijk nieuwssites. Zoek samen naar artikelen met goed nieuws en verzamelen deze. Schrijf ook op waar het artikel vandaan komt en wanneer deze is verschenen.
  • Een van de artikelen die jullie hebben uitgekozen, gaan jullie herschrijven. Maak van een goed nieuws bericht een slecht nieuws bericht.
  • Benoem bij het artikel betrokken personen of groepen en geef aan wat mogelijke belangen van hen zijn omtrent het nieuws.

Afsluiting: Goed nieuws?

  • PO
  • VO Onderbouw
10 min

Klassikaal

  • Elk groepje vertelt kort wat voor artikelen ze hebben gevonden.
  • Is het nieuws voor iedereen positief?
  • Zien jullie verschillen tussen de verschillende nieuwstitels? En kunnen jullie deze verschillen verklaren?
  • Hoe was het om het artikel te herschrijven?

Differentiatie: Goed nieuws?

  • PO
  • VO Onderbouw
ntb
  • Behandel dezelfde nieuwsitems en vragen met slecht nieuws.
  • Laat leerlingen uitzoeken wat de nieuwswaarde van een bericht bepaalt.