De Schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas is achter de rug, de winnaars zijn bekend, de beste brieven zijn gepubliceerd in landelijke en regionale kranten én we hebben ze gebundeld in onze speciale uitgave Klasse(n)!. Het is een selectie van prachtige brieven geworden, die een inkijkje geeft in de wereld van jongeren nu. Wat houdt hen bezig en hoe verwoorden ze dat op papier?
In deze les kiezen de leerlingen zelf een brief uit Klasse(n)! die hen het meest aanspreekt. Met deze brief maken ze verschillende opdrachten, zoals het verzamelen van argumenten en het schrijven van een slotconclusie.
Wat je leert:
- Waar een goede ingezonden brief / betoog aan voldoet
- Argumenten en een slotconclusie analyseren
- Zelf argumenten en een slotconclusie bedenken
Lessuggesties
Opdracht 1: Maak kennis met Klasse(n)!
- VO Bovenbouw
Download hieronder onze speciale uitgave Klasse(n)! met daarin de beste brieven van de Schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas, editie 2025. Print een exemplaar uit voor iedere leerling, per tweetal of bekijk ‘m samen op het digibord.
Klassikaal
- Bespreek kort met elkaar de Schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas.
- Bekijk hier op onze website waar een goede ingezonden brief / betoog aan moet voldoen en bespreek dit kort met elkaar.
Individueel / tweetallen
- Blader Klasse(n)! door.
- Kies een brief uit die jou/jullie het meest aanspreekt. Je hoeft het niet per se eens te zijn met de schrijver.
Opdracht 2: Argumenten verzamelen
- VO Bovenbouw
Individueel / tweetallen
- Lees de uitgekozen brief zorgvuldig door.
- Bepaal of je het eens of oneens bent met de briefschrijver.
- Schrijf de argumenten op die in de brief zijn gebruikt.
- Ben je het eens? Bedenk nog meer argumenten om de mening van de schrijver te onderbouwen en schrijf deze op.
- Ben je het oneens? Bedenk tegenargumenten om jouw mening over dit onderwerp te onderbouwen en schrijf deze op.
Opdracht 3: Slotconclusie schrijven
- VO Bovenbouw
Individueel / tweetallen
- Lees de slotconclusie van de uitgekozen brief goed door.
- Klopt de conclusie bij de argumenten die de schrijver gebruikt heeft?
- Als je het eens bent met de schrijver, schrijf dan een nog sterkere eindconclusie op met behulp van de extra argumenten die je in opdracht 2 bedacht hebt.
- Als je het oneens bent met de schrijver, schrijf dan een nieuwe eindconclusie op basis van de tegenargumenten die je in opdracht 2 bedacht hebt.
Nieuw Klasse(n)!-talent?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Een paar leerlingen krijgen de beurt om hun gekozen brief kort in te leiden en de oorspronkelijke en nieuwe eindconclusie voor te lezen.
Hebben jullie de smaak te pakken? Doe dan volgend jaar zeker mee aan onze Schrijfwedstrijd en wie weet wordt jouw brief dan gepubliceerd in een landelijke of regionale nieuwstitel én in onze speciale uitgave Klasse(n)!
Meer informatie over de Schrijfwedstrijd vind je hier!