Feit of mening

  • feiten en meningen onderscheiden

Totale lesduur: 50 min

feit of mening

Leerlingen gaan zelf aan de slag met koppen en uitspraken in nieuwsberichten. Zijn het feiten of meningen?

Nieuwsberichten in de krant of op tv bevatten zowel feiten als meningen. Daarom is het belangrijk om een duidelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Maar hoe kun je zien of bijvoorbeeld een uitspraak een feit of een mening is?

Wat je leert

  • Wat het verschil is tussen een feit en een mening.
  • Feiten en meningen van elkaar onderscheiden in een nieuwsbericht.

Lessuggesties

Feit en mening

  • PO
  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
10 min

Een feit is iets dat vaststaat en dat je kunt bewijzen (objectief). Een mening staat niet vast, het is persoonlijk en een mening kan per persoon verschillen (subjectief). In een nieuwsbericht moet het duidelijk zijn of het gaat om een feit of om een mening.

Klassikaal

  • Wat is een feit?
  • Wat is een mening?
  • Is het in een tekst altijd meteen duidelijk of het om een feit of een mening gaat?
  • Hoe kun je in een bericht zien dat het om een mening gaat?
  • Horen meningen eigenlijk wel in het nieuws? Zo ja, op welke plek in een krant bijvoorbeeld?
  • De docent laat een aantal koppen en uitspraken zien. Gaat het om een feit of mening? Of hebben jullie meer informatie nodig?

Twee kolommen

  • PO
  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
30-40 min

Groepjes

  • Jullie gaan in dag- en weekbladen op zoek naar koppen en uitspraken. Geef aan of het om een feit of een mening gaat.
  • Knip de artikelen uit en plak deze op een blad dat uit twee kolommen bestaat, namelijk feit en mening.
  • Bespreek met elkaar in je groepje:
    – Walt valt op aan de uitspraken en koppen?
    – Zijn er overeenkomsten te vinden in de artikelen met een mening en die met een feit?
    – Soms staat er juist in de kop van een artikel een mening, waarom is dat?

Klassikaal

  • Bespreek de uitkomsten van de zelf gevonden artikelen. Over welke voorbeelden is discussie ontstaan?