
In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten.
Op deze manier krijgen de leerlingen een beeld van wat er aan onderwerpen in het nieuws is geweest. Aan de hand daarvan bepalen ze hun eigen top 5 van belangrijk nieuws. De lessuggestie geeft aanleiding om een klassikaal gesprek te voeren over verschillende nieuwsonderwerpen en de nieuwswaarde. Door de top 5 krijgen docenten en leerlingen inzicht in elkaars voorkeuren voor nieuws.
Wat je leert:
- Wat er met nieuwswaarde bedoeld wordt
- De nieuwswaarde van een bericht inschatten
- Een top 5 maken van de belangrijkste nieuwsberichten
- Wat er bedoeld wordt met komkommertijd
- Leerdoel: Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Opdracht: Bepaal het belangrijkste nieuws
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Introductie:
Leg uit dat deze les bedoeld is om het belangrijkste nieuws van de afgelopen tijd te bepalen.
Tweetallen
- Ieder tweetal krijgt een eigen nieuwstitel en gaat hierin op zoek naar het nieuws van de afgelopen maand.
- Maak een eigen top 5 van het belangrijkste nieuws en noteert dit.
Afsluiting: Bepaal het belangrijkste nieuws
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
Maak samen met de klas een top 10 van het belangrijkste nieuws.
- Welke onderwerpen zijn er allemaal gevonden?
- Discussieer over de gekozen onderwerpen.
- Hou een stemming om tot een Top 10 te komen. Wat zijn de argumenten?
- Betrek het begrip nieuwswaarde in de discussie.
Differentiatie: Bepaal het belangrijkste nieuws
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
- De leerlingen zoeken het nieuws van afgelopen week en alleen op voorpagina’s. De les duurt dan een half uur.
- Leerlingen bepalen dagelijks om de beurt het belangrijkste nieuws. Zie de lessuggestie Nieuws van de dag.
- Bespreek het begrip komkommertijd. Lees dit artikel ter inspiratie.
- Wekelijkse spreekbeurt per groepje over het belangrijkste nieuws van de afgelopen week.