
Goed nieuws voor de scholen: steeds meer mensen kiezen voor het vak van leraar. Vooral op de pabo zijn de aanmeldingen het hardst gestegen.
In deze actuele opdracht analyseren leerlingen een artikel over dit onderwerp aan de hand van de ‘5W1H-methode’ die journalisten gebruiken bij het schrijven van een nieuwsartikel. Daarna kunnen ze hun creativiteit de ruimte geven: in groepjes gaan ze een poster maken op basis van hun eigen ideeën en informatie uit het nieuwsartikel.
Wat je leert
- Wat de 5W1H-methode is en hoe journalisten deze gebruiken bij het schrijven van een nieuwsbericht.
- Hoe je jouw eigen ideeën en informatie uit een nieuwsartikel kunt combineren tot een creatief eindproduct.
- Leerdoel: Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Allemaal voor de klas!
- VO Onderbouw
Groepjes
5W1H
De 5W1H gebruikt de journalist om de lezer gauw op de hoogte te brengen van een nieuwsgebeurtenis. Deze kapstok zorgt voor volledigheid en leesbaarheid van het nieuwsbericht. Hier gebruiken journalisten een ezelsbruggetje voor. Ze checken of het bericht antwoord heeft op de 5W1H-vragen, namelijk:
Wie: Over wie gaat het nieuwsbericht?
Wat: Wat is er precies gebeurd?
Waar: Op welke plek is het gebeurd?
Wanneer: Op welke datum of tijdstip is het nieuwsfeit gebeurd of gaat het gebeuren.
Waarom: Waarom is het gebeurd?
Hoe: Hoe is het gebeurd?
- Lees het fragment uit dit artikel:

- De klas wordt in groepjes verdeeld en ieder groepje beantwoordt één van de 5W’s of H met betrekking tot het artikel:
- Wie kiest er voor de Pabo?
- Wat is de trend in het aantal studenten?
- Waar vindt deze stijging plaats?
- Wanneer is deze stijging begonnen?
- Waarom kiezen meer studenten voor de Pabo?
- Hoe kan deze trend invloed hebben op het onderwijs?
Poster
- VO Onderbouw
Tweetallen of groepjes
Jullie gaan in duo’s of in een klein groepje een poster maken die weergeeft waarom jullie denken dat het vak van leraar zo aantrekkelijk is. Ook gebruiken jullie op de poster informatie uit het artikel van het AD.
Deel 1: Creëren
- De klas wordt verdeeld in tweetallen of groepjes van drie leerlingen.
- Ieder groepje krijgt een groot vel papier en kleurpotloden of stiften.
- Bespreek in je duo of groepje wat jullie denken dat het beroep van leraar aantrekkelijk maakt.
- Geef je ideeën visueel weer op de poster, met tekeningen, symbolen en korte teksten.
- Tenminste twee elementen op de poster zijn gebaseerd op informatie uit het artikel van het AD.
Deel 2: Presenteren
- Presenteer je poster met je duo of groepje voor je klasgenoten.
Deel 3: Reflecteren
- Bespreek kort met de klas welke aspecten van het leraarschap het meest aantrekkelijk lijken en waarom. Zou je zelf leraar willen worden? Waarom wel/niet?