
Op 5 mei is het precies 80 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog in Nederland tot een einde kwam en het land werd bevrijd. Een dag ervoor, op 4 mei, herdenken we in het hele land oorlogsslachtoffers.
Hoewel de polarisatie in de maatschappij toeneemt, is Nederland, voor de meeste mensen, nog steeds een van de veiligste landen ter wereld om in te wonen (In 2024 stond ons land op plek 18 in de Global Peace Index). Veel mensen die de Tweede Wereldoorlog wel hebben ervaren, zijn inmiddels overleden of heel oud. Toch vinden veel mensen het juist nu heel belangrijk om het leed van toen niet te vergeten en deze zware periode uit de Nederlandse geschiedenis te blijven herinneren.
Wat je leert
- Een column analyseren en de visie van de schrijver herkennen.
- Je eigen mening goed onderbouwen.
- Je eigen mening helder onder woorden brengen.
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Schrijfvaardigheid, Taalvaardigheid
- Vak: Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Wat weet jij van de Tweede Wereldoorlog?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
Bespreek met elkaar in de klas: Wat weet jij van de Tweede Wereldoorlog?
De docent kan de steekwoorden opschrijven op het digibord zodat er een woordenwolk ontstaat. Denk bijvoorbeeld na over een antwoord op de volgende vragen:
- Heb je zelf familieleden of ken je mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt?
- Staan jullie zelf thuis stil bij Dodenherdenking? Houden jullie bijvoorbeeld twee minuten stilte
Waarom wel/niet? - Dit jaar is bijna iedereen vrij op Bevrijdingsdag. Ga jij Bevrijdingsdag vieren?
Waarom wel/niet?
NB Er is hier geen goed of fout. Het is de bedoeling dat de leerlingen en docent een open gesprek met elkaar aangaan.
Column Leonie Breebaart
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Lees samen met de klas de column uit Trouw van Leonie Breebaart:

- Markeer moeilijke woorden of zinnen in de tekst.
- Gebruik Taalsteun (begrippenlijst, zie onderaan deze les) om deze woorden uit te leggen. De betekenis kun je zelf noteren of de docent noteert deze op het digibord.
Individueel
- Lees de column nu zelf nog een keer rustig door.
- Wat is de visie van filosoof Omri Boehm? Probeer dit in één of twee zinnen uit te leggen en schrijf dit op.
- Is columnist Leonie Breebaart het wel of niet eens met de visie van Omri Boehm? Uit welke delen van de column blijkt dit?
- Op basis van de hierboven gevonden argumenten ga je opschrijven en proberen onder woorden te brengen of je het wel of niet met de columnist eens bent.
- Gebruik hiervoor het volgende schrijfkader:
- Ik wil uitleggen dat ik het wel/niet eens ben met de visie van Leonie Breebaart omdat….
- Een argument dat ik sterk/zwak vind, is…
- De reden waarom ik het hiermee eens/oneens ben, is omdat…
- Aan het einde van je tekst schrijf je nog een korte reflectie over of en hoe de column je denken over het onderwerp heeft beïnvloed.
- De column heeft mijn mening veranderd omdat…
- Ik heb geleerd dat…
- Bespreek jullie teksten eventueel met elkaar in de klas.