
Deze algemene lessuggesties zijn vooral bedoeld om je als leerkracht op ideeën te brengen.
Op deze manier kun je de suggesties eenvoudig naar eigen inzicht uitwerken, passend bij je eigen werkwijze, groep en planning. Voor deze lessuggesties zijn kranten nodig, deze zijn kosteloos aan te vragen via onze Nieuwsservice.
Lessuggesties
Hoe te gebruiken?
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
- Selectie nieuwsbronnen
Bij de meeste lessuggesties is het de bedoeling dat leerlingen de opdracht toepassen op een nieuwsitem: artikelen, foto’s, afbeeldingen, radiofragmenten, nieuwsuitzendingen. Bepaal of je als leerkracht de keuze maakt uit het aanbod of dat je de leerlingen laat bepalen. Leerlingen kunnen ook voor elkaar een nieuwsitem bij een lessuggestie zoeken. - Differentiatie naar niveau
Het is aan de leerkracht om de nieuwstitels en lessuggesties zo te gebruiken dat deze goed passen bij het niveau, de werkwijze en de interesse van de leerlingen. De suggesties zijn eenvoudig makkelijker of moeilijker te maken door de tekstkeuze en de mate van begeleiding. - Tijdsinvestering
Sommige lessuggesties nemen slechts tien minuten in beslag. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als start van de dag. Andere lessuggesties vereisen een of meerdere lesuren. Ook zijn er lessuggesties die geschikt zijn voor een langdurig project. De meeste lessuggesties kun je meerdere keren gebruiken door steeds een ander nieuwsitem als uitgangspunt te nemen. - NB: Het gaat in de lessuggesties bij ‘werkvorm’ over de werkvorm tijdens de verwerking. De introductie en afsluiting van de activiteit vinden altijd klassikaal plaats.
Allemaal cijfers
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan wiskundige bewerkingen uitvoeren aan de hand van actueel nieuws
Werkvorm: Individueel of in kleine groepjes
In nieuwsmedia komen veel cijfers voor, al dan niet in een tabelvorm. Natuurlijk op de economie- en sportpagina maar bijvoorbeeld ook in een artikel over zetelverdeling, onderzoeksresultaten of kijkcijfers.
- Analyseer gezamenlijk de cijfers/tabellen bij een artikel.
- Daarna voeren leerlingen berekeningen uit aan de hand van deze cijfers.
Land/stad in the picture
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan nieuwstitels gebruiken om mij te verdiepen in een land of stad
Werkvorm: klassikaal, individueel of in kleine groepjes
- Laat naar aanleiding van een bericht/foto over een land of stad allerlei geografische kenmerken van het betreffende gebied aan bod komen. Het kan daarbij zowel gaan om een eerste aanbod als om het toetsen van kennis. Denk aan: ligging, hoofdstad, demografie, klimaat, soort landschap, infrastructuur, fysische geografie enzovoorts.
Onderwerp in het nieuws
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan het nieuws gebruiken om meer te weten over een onderwerp uit de methode
Werkvorm: klassikaal
Regelmatig worden onderwerpen uit de methoden in de media behandeld. Een mooie gelegenheid om de actualiteit de klas in te halen.
Behandel een onderwerp uit de methode aan de hand van een of meerdere nieuwsitems. Bijvoorbeeld:
Economie: werkloosheidscijfers, jaarcijfers, belastingwijzigingen, bezuinigingen. Aardrijkskunde: vulkaanuitbarsting, aardbeving, hevige regenval/droogte.
Geschiedenis: historie van banden tussen Nederland en een ander land (naar aanleiding van staatsbezoek), historie van een oorlog, koningshuis, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, rechten van de mens.
Biologie: wetenschappelijke ontwikkelingen, orgaandonatie.
Maatschappijleer: democratie, rechtsstaat, verzorgingsstaat, pluriforme samenleving. CKV: opening van een tentoonstelling van een bepaalde kunstenaar, cultuurbeleid, recensies.
Adopteer een onderwerp
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan informatie selecteren, ordenen en verwerken
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
- Leerlingen leggen een inhoudelijk dossier aan over een onderwerp. De leerlingen proberen een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van het onderwerp.
- Door de onderwerpkeuze kun je met deze lessuggestie werken aan burgerschapsvorming. Denk aan onderwerpen als democratie in Nederland en andere landen, diversiteit, duurzaamheid.
Taalkundige verschijnselen
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan mijn kennis over taal toepassen op een nieuwsitem
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
- Bij de volgende onderwerpen is de werkwijze steeds hetzelfde. Eerst wordt de theorie uit de methode behandeld, daarna wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.
- De leerlingen vergelijken bijvoorbeeld de tekstdoelen van verschillende artikelen met elkaar. Ook kunnen de leerlingen een artikel herschrijven door bijvoorbeeld signaalwoorden toe te voegen.
- Deze werkwijze kan nog bij veel meer onderwerpen worden toegepast. Bijvoorbeeld:
Verschillende soorten argumenten
Stijlfiguren: herkennen en categoriseren
Ironie, sarcasme, cynisme: herkennen en categoriseren
Feiten versus meningen: leerlingen geven van uitspraken of koppen aan of het om een feit of een mening gaat.
Signaalwoorden: verbanden, opsomming, oorzaak-gevolg, middel-doel, uitspraak- voorbeeld, probleem-oplossing, tegenstelling-verschil; herkennen en categoriseren.
Tekstdoelen
Betoog, beschouwing, uiteenzetting
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan verschillende tekstsoorten herkennen en ik kan een tekst (her)schrijven
Werkvorm: individueel
- Leerlingen analyseren een artikel naar aanleiding van de theorie uit de methode over betoog, beschouwing en uiteenzetting.
- Bovenbouwleerlingen kunnen vervolgens het oorspronkelijke artikel herschrijven of zelf een betoog, beschouwing of uiteenzetting schrijven over hetzelfde onderwerp.
Betoog: een verdediging van een standpunt met het benadrukken van argumenten en ontkrachten van tegenargumenten. Een betoog onderscheidt zich van andere manieren om een stelling te verkondigen door de stelligheid waarmee de stelling verkondigd wordt en de subjectieve argumenten die gegeven worden.
Beschouwing: Een beschouwing is een tekst waarvan het doel is om de lezer kennis te laten maken met verschillende meningen, zodat de lezer uiteindelijk zijn eigen mening kan vormen. Bij een beschouwing geeft de schrijver voor- en tegenargumenten bij een stelling of onderwerp, en uiteindelijk geeft hij zijn eigen mening. Deze mening kan weliswaar de mening van de lezer beïnvloeden, maar de beschouwing laat ook ruimte voor de lezer om een eigen afwijkende mening te vormen.
Uiteenzetting: deze tekst heeft als doel de lezer te informeren over een bepaald onderwerp. Een uiteenzetting wordt gebaseerd op feiten en is, in tegenstelling tot een betoog, objectief van aard. Er wordt alleen maar informatie gegeven, er komt geen enkele mening in voor.
Samenvatting
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan een samenvatting schrijven
Werkvorm: individueel
- Leerlingen vatten een artikel samen. Bespreek vooraf klassikaal op welke criteria de samenvatting beoordeeld wordt.
Moeilijke woorden
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan strategieën toepassen om de betekenis van moeilijke woorden te achterhalen.
Werkvorm: individueel
- Leerlingen strepen de moeilijke woorden in een artikel aan of schrijven de woorden op terwijl ze een nieuwsuitzending bekijken/beluisteren.
- Daarna proberen ze met de geleerde strategieën de betekenis van de moeilijke woorden te achterhalen.
- Is het altijd nodig om de betekenis van alle moeilijke woorden in een artikel vooraf te weten?
Leesstrategieën voor begrijpend lezen
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan strategieën voor begrijpend lezen toepassen
Werkvorm: individueel
Leerlingen passen begrijpend leesstrategieën toe op een tekst. Bijvoorbeeld:
- Het onderwerp vaststellen aan de hand van de titel en de afbeeldingen
- Voorkennis activeren over het onderwerp van de tekst
- Leesdoel bepalen
- Signaalwoorden opzoeken
- Samenvatten van de tekst
Feit of mening?
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan feiten van meningen onderscheiden
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
- Leerlingen geven van uitspraken of koppen aan of het om een feit of een mening gaat.
- Is altijd meteen duidelijk of een uitspraak een feit of mening is?
- Horen meningen eigenlijk wel in een krant te staan? Op welke plek?
5W1H
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik weet wat de 5W1H-vragen zijn en ik kan er nieuwsartikelen mee analyseren
Werkvorm: individueel
- Leerlingen kiezen een artikel naar keuze en beantwoorden de 5W1H-vragen. Elk nieuwsbericht hoort antwoorden te geven op de volgende vragen: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe.
Foto-onderschriften
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan onderschriften bij foto’s schrijven
Werkvorm: kleine groepjes
- Leerlingen schrijven een onderschrift bij drie nieuwsfoto’s aan de hand van de 5W1H-regel (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe). Bepaal vooraf of jij de foto’s kiest of dat leerlingen voor zichzelf of voor elkaar foto’s kiezen.
- Verzamel daarna alle foto’s en onderschriften. Leerlingen zoeken het juiste onderschrift bij een foto.
- Vergelijk ook de zelfbedachte onderschriften met de oorspronkelijke onderschriften.
Goed nieuws?
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan mijn mening over de waarde van nieuws geven
Werkvorm: klassikaal
- Leerlingen bekijken verschillende nieuwsitems. Komen ze ook goed nieuws tegen?
- Wat is eigenlijk de definitie van goed nieuws?
- Heeft nieuws altijd voor iedereen dezelfde waarde: is wat voor de een goed nieuws is voor een ander ook goed nieuws?
- Zien leerlingen verschillen tussen de verschillende titels en platforms?
- Kunnen ze deze verschillen verklaren?
Ruzie uitgelicht
- VO Bovenbouw
Leerdoel: Ik kan verschillen in berichtgeving analyseren
Werkvorm: kleine groepjes
Regelmatig staan er berichten over conflicten in de media: grote conflicten in de vorm van oorlogen/burgeropstanden, maar ook kleine ruzies tussen bijvoorbeeld artiesten, voetballers of politici.
- Leerlingen analyseren de berichtgeving over een conflict. Stimuleer leerlingen niet alleen de feiten te behandelen maar ook de manier waarop de ruzie in de media wordt belicht. Wie heeft ruzie met wie? Waarover?
- Wat vinden leerlingen van de ruzie?
- Komen alle partijen in de media evenveel aan bod?
- Komt het geschetste beeld in de verschillende media met elkaar overeen?
- Is er in alle media evenveel aandacht voor het conflict?
- Kunnen leerlingen eventuele verschillen verklaren?
Nieuws van de dag
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Jullie volgen elke dag het nieuws, bijvoorbeeld via onze Nieuwsservice.
Individueel
- Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het ‘Nieuws van de dag’. Ben jij aan de beurt? Geef dan antwoord op de volgende vragen:
1. Wat is voor jou het belangrijkste nieuws van de dag?
2. Waarom is dit nieuws het belangrijkst?
3. Waar gaat het over?
4. Is dit onderwerp eerder in het nieuws geweest?
5. Wordt het onderwerp ook in andere nieuwsmedia behandeld en zijn de perspectieven op het onderwerp hetzelfde?
6. Voor wie is het nieuws nog meer belangrijk?
Klassikaal
- Elke dag wordt het uitgekozen ‘Nieuws van de dag’ klassikaal besproken:
– Wie vinden dit nieuws nog meer het nieuws van de dag? Waarom?
– En wie vinden ander nieuws belangrijker? Waarom?
– Hoe bepalen jullie de nieuwswaarde? - De docent wijst de leerling aan die de volgende dag voor het nieuws van de dag zorgt.
Vergelijkend warenonderzoek
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan verschillen noemen tussen nieuwstitels
Werkvorm: kleine groepjes
- Leerlingen vergelijken en verklaren in groepjes verschillende titels en platforms met elkaar.
Vergelijkingsonderwerpen: stijl, vormgeving, titels, onderwerpkeuze, rubrieken. - Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende nieuwsmedia?
- Welke titel, platform spreekt leerlingen het meest aan? Waarom?
Rubrieken
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan nieuwsrubrieken met elkaar vergelijken
Werkvorm: kleine groepjes
- Leerlingen onderzoeken welke verschillende rubrieken er in kranten staan.
- Wat zijn de verschillen tussen kranten?
- Wat zijn de verschillen tussen de online en papieren versie van dezelfde titel?
- Denk aan: recensie, opiniestuk, column, ingezonden brief, online reactie, advertentie, agenda.
Bronnenbingo
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan verschillende bronnen analyseren en beoordelen
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
Geen nieuws zonder bronnen. Er zijn verschillende soorten bronnen: getuigen, onderzoeksrapporten, deskundigen en persbureaus.
- Leerlingen spelen Bronnenbingo.
- Welk groepje vindt als eerste een voorbeeld van deze vier verschillende soorten bronnen? (getuigen, onderzoeksrapporten, deskundigen en persbureaus)
- Zij doen dit bijvoorbeeld door verschillende journalistieke artikelen door te lezen en hierin de diverse bronnen op te sporen.
- Bespreek daarna de verschillende bronnen.
- Zijn alle bronnen even betrouwbaar?
Hoe of wat?
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan de achtergrond van een artikel analyseren
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
- Leerlingen analyseren wat de achtergrond is van een bericht: wat voor bericht is het? Wie heeft het geschreven? Waarom? Wanneer? Hoe ziet het bericht er uit?
- Bespreek ook waarom het belangrijk is om deze vragen te beantwoorden.
- Ga eventueel ook in op het platform waarin het artikel verscheen. Wie werken er? Wie betaalt hen?Hoe vaak verschijnt het? Wat is het hoofddoel?
Krant van de toekomst?
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik schrijf een betoog over de toekomst van papieren kranten en/of de journalistiek
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
De mediawereld is continu in beweging. Een belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren is bijvoorbeeld dat burgers zelf steeds meer nieuws verspreiden via social media en ook snel op nieuws reageren. Regelmatig wordt voorspeld dat de papieren krant gaat verdwijnen.
- Leerlingen schrijven een betoog waarin ze hun opvatting geven over de toekomst van papieren kranten en/of de journalistiek.
Jouw mening, mijn mening
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan een mening over een actueel onderwerp vormen
Werkvorm: klassikaal
- Leerlingen reageren op stellingen naar aanleiding van een nieuwsitem over een actueel onderwerp en discussiëren hierover. Ze gebruiken de media om hun argumenten voor te bereiden.
Onderwerp vergelijken
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan verschillen in berichtgeving analyseren
Werkvorm: kleine groepjes
- Leerlingen vergelijken hoe een zelfgekozen onderwerp in de diverse media aan bod komt.
- Schetsen alle media hetzelfde beeld?
- Komen dezelfde mensen aan het woord?
- Krijgt het onderwerp overal evenveel aandacht?
- Kunnen leerlingen de verschillen tussen media verklaren?
Mijn krant, jouw krant?
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan beargumenteren welke nieuwstitel het beste bij mij past
Werkvorm: individueel
- Leerlingen kijken welke krant het best bij hen past. Kunnen ze hun keuze toelichten?
- Waarom leest de ene leerling bijvoorbeeld liever De Telegraaf en de andere leerling het Nederlands Dagblad?
Allemaal meningen
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik kan reacties op het nieuws met elkaar vergelijken en ik schrijf een eigen reactie
Werkvorm: individueel of in kleine groepjes
- Sommige onderwerpen of artikelen/ items roepen een hoop reacties op. Leerlingen vergelijken de verschillende reacties op een bepaald artikel/onderwerp.
- Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een reactie in de krant en online?
- Vervolgens schrijven leerlingen zelf ook een reactie op hetzelfde onderwerp/artikel.
Ethische kwesties
- VO Bovenbouw
Leerdoel: Ik vorm een mening over normen en waarden binnen de journalistiek
Werkvorm: kleine groepjes
- Journalisten hebben macht en gebruiken die ook. Leerlingen zoeken nieuwsitems waarbij ze kunnen discussiëren over de gemaakte keuze van de journalist en vormen hier een mening over. Bijvoorbeeld: journalisten die pijnlijke informatie over personen openbaar maken, verdachten die met naam en foto worden getoond, een scoop die schadelijk kan zijn voor mensen, enzovoorts.
Recensies
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Leerdoel: Ik weet wat een recensie is en ik kan recensies met elkaar vergelijken
Werkvorm: kleine groepjes
- Leerlingen vergelijken recensies over hetzelfde boek, dezelfde film of voorstelling met elkaar.
- Zijn de recensenten het met elkaar eens?
- Horen recensies wel thuis in een krant?
- Indien ze zelf het boek hebben gelezen, of de film of voorstelling hebben gezien; zijn ze het eens met de verschillende recensenten?