
Nieuwsfoto’s die bij een artikel worden geplaatst, leveren soms discussie op. De foto is bijvoorbeeld heel schokkend of confronterend. Toch zijn er voor de hoofdredacteur verschillende redenen om zo’n foto wel in de krant op te nemen.
Met deze lessuggestie gaan leerlingen op zoek naar foto’s waarover discussie kan ontstaan. Wat vinden ze van de foto? Wat zou de reden van de hoofdredacteur geweest kunnen zijn om deze toch te plaatsen? In groepjes gaan de leerlingen hierover met elkaar in debat. Wat vindt de uitgever? En de beeldredacteur?
Wat je leert:
- (Vanuit een rol) een debat voeren.
- Welke argumenten een rol spelen bij het plaatsen van een foto.
- Leerdoel: Debatteren
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Introductie: Confronterende nieuwsfoto’s (debat)
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- De docent kiest een geschikte foto voor de introductie.
- Jullie mogen reageren.
- Hebben jullie moeite met de foto? Waarom?
- Welke argumenten spelen er op een nieuwsredactie bij de keuze om een foto wel of niet te plaatsen?
Bijvoorbeeld: de redactie wil geen lezers/adverteerders wegjagen, dat zou een reden kunnen zijn om een foto niet te plaatsen. Een reden om een foto wel te plaatsen is bijvoorbeeld dat je bewijs wilt leveren. Dit speelt bijvoorbeeld bij de dood van omstreden figuren. Andere redenen: spraakmakend willen zijn, volledig willen zijn, slachtoffers een plek geven.
Opdracht: Confronterende nieuwsfoto’s (debat)
- VO Bovenbouw
Groepjes
- In viertallen kiezen jullie uit dag- en weekbladen foto’s waar discussie over zou kunnen ontstaan. Van welke foto’s schrikken jullie of kunnen jullie je voorstellen dat iemand anders er van schrikt?
Klassikaal
- Kies gezamenlijk uit de gevonden foto’s een foto voor een klassikale discussie.
- De klas wordt vervolgens in vieren verdeeld.
- Elk groepje vertegenwoordigt een bepaalde rol: hoofdredacteur, fotograaf, beeldredacteur of uitgever.
- Ieder groepje bedenkt welke argumenten hun rol kan hebben om een foto wel of niet te plaatsen. Uiteindelijk neem je als groep een standpunt in: wel of niet plaatsen van de foto. Daarna volgt een discussie volgens het volgende stramien:
Een vertegenwoordiger van elke rol krijgt twee minuten de tijd om hun standpunt te verwoorden. De spreker mag niet onderbroken worden.
Als alle sprekers geweest zijn, is er indien gewenst, mogelijkheid om verduidelijking te vragen.
Elke vertegenwoordiger kiest iemand uit waar hij inhoudelijk op wil reageren.
Vervolgens mag deze persoon ook kort reageren.
Afsluiting: Confronterende nieuwsfoto’s (debat)
- VO Bovenbouw
De hoofdredacteuren trekken zich terug en komen tot een eindconclusie: de foto wordt wel/niet geplaatst.
Differentiatie: Confronterende nieuwsfoto’s (debat)
- VO Bovenbouw
Deze opdracht kan in plaats van foto’s ook met bewegende nieuwsbeelden worden gedaan. Kijk voor (bewegende) nieuwsbeelden bijvoorbeeld op: