D66 heeft de meeste stemmen binnengehaald tijdens de verkiezingen. Nu staat de politieke partij voor de volgende uitdaging, zij mogen de komende weken onderzoeken met welke partijen ze zouden willen samenwerken in een nieuw kabinet; de formatie.
Wordt het een kabinet aan de rechterkant van het politieke spectrum, met middenpartijen, of zijn er nog andere mogelijkheden waarbij de grootste partij misschien helemaal niet in het kabinet komt? De komende tijd zal het duidelijk worden.
In dit lesmateriaal bespreken leerlingen wat zij zouden doen als ze in de schoenen van D66-partijleider Rob Jetten zouden staan. Ook denken ze na en onderbouwen ze met behulp van Taalsteun welke partijen zij zelf het liefste samen in het kabinet zouden zien.
Wat je leert:
- Wat is een kabinetsformatie.
- Je eigen ideeën over welke partijen waarom zouden moeten samenwerken overdenken en vormgeven in een brief.
Lessuggesties
Politieke partijen
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Wat weet jij van verschillende politieke partijen in Nederland?
- Welke partijen ken je en wat zijn hun standpunten?
- Bespreek dit met elkaar in de klas.
- Je docent noteert kernpunten op het digibord.
Formatie-uitdagingen
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Lees het onderstaande artikel:
Kabinetsformatie begint: door het midden of tóch nog over rechts is afhankelijk van de VVD-blokkade van links
NRC
- Bespreek met elkaar in de klas:
- Wat zijn de uitdagingen die Rob Jetten staan te wachten bij de formatie van een nieuw kabinet? Je docent noteert de antwoorden op het digibord.
- Wat zou jij doen als je in de schoenen van Rob Jetten stond?
Brief aan de politiek
- VO Bovenbouw
Individueel
- Je gaat een brief schrijven aan de politieke partij D66 waarbij je jouw visie op de kabinetsformatie deelt. Leg uit met welke partij(en) ze volgens jou zouden moeten samenwerken en waarom.
- Zinsstructuren die je zou kunnen gebruiken om je brief te beginnen:
- “Ik vind dat D66 zou moeten samenwerken met [partij] omdat…”
- “Een belangrijk punt voor de formatie is…”
- “Volgens mij is het belangrijk dat het kabinet zich richt op…”
- Denk als je de brief gaat schrijven na over de waarden en prioriteiten die je belangrijk vindt in een kabinet.
- Na afloop bespreekt je docent klassikaal enkele brieven.