Femicide en victim blaming in de media

  • argumentatie
  • Opinie

Totale lesduur: 30-40 min.

Demonstratie van de Dolle Mina’s tegen femicide

Ze komen regelmatig voorbij in kranten en in andere media: berichten over vrouwen die zijn vermoord om het feit dat ze vrouw zijn: femicide.

Nieuwsberichten hierover leggen de focus alleen nog vaak op de omstandigheden van het slachtoffer in plaats van op de dader. Hierdoor wordt de suggestie gewekt dat het slachtoffer verantwoordelijkheid draagt voor wat haar is aangedaan. ‘Victim blaming’, de schuld bij het slachtoffer leggen, wordt dat genoemd.

In dit lesmateriaal lezen de leerlingen een opinieartikel uit de Volkskrant. Hierin stelt Siem Rothengatte dat het de hoogste tijd is dat de media hier alerter op worden.

Wat je leert:

  • Wat is femicide en hoe wordt het in de media gepresenteerd
  • Hoe is taal van invloed op de perceptie van geweld
  • Mijn standpunt onderbouwen met argumenten

 

Lessuggesties

Wat weet jij over femicide in de media?

  • VO Bovenbouw
10 min

Tweetallen:

  • Bespreek met elkaar wat je weet van femicide.
  • Hoe berichten de media hierover? Valt je iets op aan de berichten over het onderwerp (Denk bijvoorbeeld aan inhoud, taal- en woordgebruik)?
  • Schrijf je gedachten hierover op.

Klassikaal:

  • Bespreek een aantal antwoorden met elkaar in de klas.

Victim blaming

  • VO Bovenbouw
20 min

Groepjes:

  • Lees het artikel uit de Volkskrant:
Scherm­afbeelding 2025-08-21 om 15.44.57

‘Stop met slachtoffers verantwoordelijk te maken voor femicide’

de Volkskrant

Lees hier het artikel

  • De groepjes gaan aan de slag met de volgende stelling: ‘Media moeten meer aandacht besteden aan de dader dan aan het slachtoffer’
  • Zijn jullie het met de stelling eens of oneens? Schrijf vier argumenten op die jullie standpunt onderbouwen.
  • Nu draaien jullie het om: bedenk nu ook vier argumenten die je mensen met de tegenovergestelde mening zouden gebruiken.
  • Schrijf ook deze op.

Klassikaal:

  • Bespreek de opdracht na in de klas. Vraag een aantal groepjes om hun argumenten aan de rest van de klas te vertellen. Is iedereen het met elkaar eens of zijn de meningen verdeeld?