
We kunnen niet meer om AI heen, maar wat doet dat met ons vermogen om zelf na te denken?
Zelfs zoekmachine Google maakt er inmiddels gebruik van, het lijkt alleen de vraag of de antwoorden altijd kloppen.
Met dit lesmateriaal gaan leerlingen aan de slag met een column uit Trouw die ze analyseren. Daarna bedenken ze zelf argumenten voor en tegen het standpunt uit de column. Wat is hun eigen mening over het onderwerp?
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Taalvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Wat weet jij van AI?
- VO
Klassikaal
- Bespreek met de klas wat jullie weten over AI en hoe je het in je dagelijkse leven gebruikt.
- Je docent noteert een aantal antwoorden op het digibord.
AI: zwaai, zwaai?
- VO
Klassikaal
- Lees met de klas de column van Kelli van der Waals:

- Welke kritiekpunten benoemt de auteur?
- Je docent noteert de antwoorden op het digibord.
Individueel
- Ben je het met de kritiekpunten van de auteur eens? Waarom wel/niet?
- Schrijf dit kort op (1 alinea)
- Ook als je het wel met de auteur eens bent:
- Maak een lijstje met tenminste vier argumenten die juist de andere kant belichten. Wat zijn de voordelen van het gebruik van AI? Waarom is het wel een positieve ontwikkeling?
- Bespreek de antwoorden samen in de klas.
Doe mee met de schrijfwedstrijd 2025
- PO
- VO
Als je het leuk vindt om je mening te geven over een onderwerp dat je interessant vindt:
- Schrijf je in voor de Nieuws in de klas schrijfwedstrijd!
- Inzenden kan t/m 20 oktober 2025