Het klimaat

  • infographic
  • onderzoek

Totale lesduur: 50-80 min

In deze les bekijken de leerlingen hun eigen gedrag met betrekking tot duurzaamheid en gaan ze daarover met elkaar in gesprek.

Ze maken naar aanleiding van een nieuwsartikel een infographic en gaan aan de slag met het journalistieke concept 5W1H om een nieuwsartikel uit de krant te analyseren.

Wat je leert:

  • Resultaten uit een onderzoek halen en daaruit conclusies trekken
  • Mijn mening geven bij een stelling
  • Informatie verwerken in een infographic
  • De 5W1H-methode toepassen op een nieuwsbericht

Lessuggesties

Wat kost dat – voorbereiding

  • VO Bovenbouw
nvt

Deze opdracht vraagt een beetje voorbereiding: vraag de leerlingen om thuis drie dagen bij te houden hoe lang ze onder de douche staan. Met de gemiddelde tijd van deze drie dagen gaan ze de kosten van hun eigen waterverbruik berekenen.

Wat kost dat?

  • VO Bovenbouw
20-30 min

Bekijk deze explainer video van nu.nl (1:39min). Let op: onthoud of noteer aan het einde van de video wat 10 minuten douchen gemiddeld kost.

Thuis

  • Neem voor een keer als je thuis gaat douchen je telefoon mee om de stopwatch-functie te gebruiken (of vraag je ouders/verzorgers om voor je te timen).
  • Noteer: Hoe lang heb je gedoucht? En wat kost dat je per dag? Per week? En op jaarbasis?
  • Heeft dit bedrag denk je wel of geen invloed op hoe lang je doucht?

Klas

Bespreek de resultaten van je thuisonderzoek in de klas.

  • Wie is er van plan minder lang te gaan douchen?
  • Wordt er thuis al veel gedaan om duurzamer te worden?

Bekijk deze stelling op nu.nl en de eerste reacties. Ben jij het hiermee eens of oneens? Waarom?

Infographic uitleg

  • VO Bovenbouw
nvt

Een infographic is een informatieve illustratie waarbij je met tekst en beeld op een begrijpelijke en creatieve manier informatie kunt overbrengen. Een soort werkstuk op posterformaat.

Meer informatie over het maken van een infographic vind je bijvoorbeeld hier:

Laat je leerlingen een infographic maken

Infographic klimaat

  • VO Bovenbouw
50 min
  • Lees allemaal dit artikel uit de Volkskrant:

Klimaatdoel 2030 vrijwel zeker niet gehaald; kabinet moet hard bijsturen en kan maatregelen niet langer uitstellen

De Volkskrant

Lees hier.

Groepjes

  • Ieder groepje krijgt een groot vel papier.
  • Nu ga je aan de slag met het maken van je infographic. Lees het artikel nu nog een keer door en markeer de informatie die je zou willen laten terugkomen in je infographic. Let bijvoorbeeld op: om welke doelen gaat het, percentages die worden genoemd, redenen die worden genoemd waarom dat doel niet gehaald kan worden, maatregelen die landen kunnen nemen om doelen wel te halen, oorzaken en gevolgen.
  • Als iedereen klaar is mag ieder groepje diens infographic aan de klas presenteren.

5W1H uitleg

  • VO Bovenbouw
nvt

Om de lezer goed en duidelijk op de hoogte te brengen van een nieuwsgebeurtenis, maken journalisten bij het schrijven van een nieuwsartikel gebruik van de 5W1H-methode. Met andere woorden: of het artikel antwoord geeft op de volgende vragen:

Wie: Over wie gaat het nieuwsbericht?
Wat: Wat is er precies gebeurd?
Waar: Op welke plek is het gebeurd?
Wanneer: Op welke datum of tijdstip is het nieuwsfeit gebeurd of gaat het gebeuren.
Waarom: Waarom is het gebeurd?
Hoe: Hoe is het gebeurd?

5W1H Klimaat

  • VO Bovenbouw
20 min

Individueel

  • Lees dit nieuwsbericht:

Ruim één op de drie boomsoorten dreigt uit te sterven

NRC

Lees hier.

  • Analyseer de tekst op de 5W1H-vragen.
  • Schrijf ze op.

Klassikaal

  • Was het lastig om ze allemaal te vinden?