Internationale dag van de ruimtevaart

  • Betoog
  • Video

Op 12 april is het internationale dag voor de ruimtevaart.

Om met dit thema aan de slag te kunnen gaan hebben we een aantal relevante artikelen uitgezocht. Zo kan je het thema aan de hand van actuele kwaliteitsjournalistiek behandelen of inzetten in jouw les, bijvoorbeeld bij Nederlands, maatschappijleer, natuurkunde of scheikunde.

Wat je leert:

  • De voor- en nadelen van ruimtereizen afwegen
  • Hoe ruimtereizen in de media worden besproken

 

Lessuggesties

Op vakantie in de ruimte, moeten we dat willen?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
10-15 min

Miljardair Branson weer terug op aarde na eerste toeristische vlucht naar de ‘ruimte’

Algemeen Dagblad

Bekijk de video en lees het artikel.

 

Richard Branson is een van de mensen die ruimtevluchten mogelijk maakt. In het artikel vertelt hij dat zijn vrouw niet mee wil.

  • Waarom wil de vrouw van Branson niet mee?
  • Zou jij mee durven op een ruimtevlucht? Wie zou jij het liefst meenemen?

Speelt Nederland ook een rol?

  • VO Bovenbouw
20-30 min

Jongste astronaut Oliver (18) na ruimtetrip van 10 minuten: ‘Heel erg bedankt, het was geweldig!’

Algemeen Dagblad

Lees het artikel hier.

Individueel

  • Hoe heeft de journalist geprobeerd het verhaal over de ruimtereis een Nederlands tintje te geven?
  • Welke twee Nederlanders komen daarvoor aan het woord?
  • Wat zou jij doen als je in de ruimte zweeft? Kies uit de volgende antwoorden:
    Mijn ogen dichtknijpen en hopen dat het snel voorbij gaat
    Een selfie maken
    Naar buiten kijken?
    Op snapchat kijken wie er in de buurt is 😉

 

Discussie over ruimtereizen

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
20-30 min

Keerzijde van steenrijke ruimtetoeristen: ‘We stoppen de ruimte vol rotzooi’

NU.nl

Bekijk deze video.

Individueel

  • Bedenk een argument voor en een argument tegen ruimtereizen.
  • Schrijf een kort betoog met jouw mening over ruimtereizen. Een goede manier om dat te doen is om de volgende punten te behandelen:
    Ik vind ruimtereizen ….
    Ik vind het mooi dat ….
    Minder goed vind ik dat ….
    Concluderend vind ik dat….