Internationale vrouwendag

Totale lesduur: 75-90 min

Op 8 maart is het de Internationale Vrouwendag. Op deze dag staan we stil bij het feit dat mannen en vrouwen vaak geen gelijke kansen krijgen.

Deze les gaat over gelijke kansen en gelijke rechten tussen mannen en vrouwen.

Wat je leert:

  • Bewustwording van de ongelijke kansen tussen mannen en vrouwen.
  • Bewustwording van de beeldvorming rondom mannen en vrouwen.

Lessuggesties

Kijk eens om je heen: gelijke kansen voor iedereen?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
5-10 min

Klassikaal

  • Zien jullie in deze klas verschillen tussen het gedrag van jongens en meisjes?
  • Worden jongens en meisjes verschillend behandeld? Kun je voorbeelden noemen waar en wanneer dat gebeurt?
  • Zien jullie dat ook bij volwassenen?
  • Wat vinden jullie van dat verschil in behandeling?

Beeldvorming

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
20-30 min

Groepjes

De klas wordt opgedeeld in drie groepen. Pak allemaal een pen en papier.

Groep 1: Wie vind jij een persoon die macht heeft? Bijvoorbeeld iemand die in de politiek zit, de hoogste persoon van een bedrijf, of bijvoorbeeld de trainer van jouw voetbalclub of dansclub. Het mag een bekend persoon zijn of iemand uit jouw omgeving. Maak een mooie zin waarin je beschrijft hoe de persoon heet en waarom deze persoon macht heeft. Probeer ook te omschrijven waaraan je kunt zien dat de persoon machtig is.
Groep 2: Wie vind jij een persoon die succesvol is? Het mag een bekend persoon zijn of iemand uit jouw omgeving. Maak een mooie zin waarin je beschrijft hoe de persoon heet en waarom deze persoon succesvol is. Probeer ook te omschrijven waaraan je kunt zien dat de persoon succesvol is.
Groep 3: Wie vind jij een persoon die leiding geeft? Het mag een bekend persoon zijn of iemand uit jouw omgeving. Maak een mooie zin waarin je beschrijft hoe de persoon heet en waarom deze persoon de leiding heeft. Probeer ook te omschrijven waaraan je kunt zien dat de persoon een leidinggevende is.

Klassikaal

  • Wie heeft de omschrijving van een vrouw gegeven? En wie van een man?
  • Welke meisjes hadden een vrouw in hun hoofd en welke jongens een man? Of net andersom. Wat zegt dit? Praat erover door.

Waarom internationale vrouwendag?

  • VO Bovenbouw
30 min

Klassikaal

  • Er bestaat geen internationale mannendag. Ook geen internationale mensendag. Er bestaat sinds 1908 wel een internationale vrouwendag. Waarom is dat nodig denken jullie?
  • Er is veel discussie over het verschil tussen mannen en vrouwen. Bijvoorbeeld als het gaat om loon en carrierekansen. Journalisten schrijven over die verschillen. Lees de twee onderstaande artikelen.

Vrouwenquotum flauwekul? ’Mannen zijn bang hun machtspositie te verliezen’

De Telegraaf

Lees het artikel hier.

Man op topfunctie omdat het ‘de beste kandidaat was’: grote onzin, volgens hoogleraar

Algemeen Dagblad

Lees het artikel hier.

  • Welke argumenten kun je vinden voor het verschil?
  • Welke oplossingen worden in de artikelen voorgesteld?
  • Vind jij dat de voorgestelde oplossingen goed? Hoe zou jij het oplossen?

Hoeveel vrouwen zie je?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
20 min

Groepjes

  • Blader met je groepje de krant door en kijk naar de nieuwsfoto’s.
  • Tel het aantal mannen en het aantal vrouwen op de foto.
  • Schrijf de aantallen op.
  • Kies daarna in ieder geval de voorpagina en drie willekeurige andere pagina’s uit verschillende katernen. Iedere leerling bekijkt de artikelen van deze pagina.
  • Hoe vaak gaat het nieuws over een man en hoe vaak over een vrouw? Schrijf de antwoorden op.

Klassikaal

  • Tel alle uitkomsten van de verschillende kranten op. Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
  • Welke conclusie zou je daar uit kunnen trekken?