Juice-kanalen

  • Betoog
  • discussiëren
  • Journalistieke werkwijze
  • juice

35 min (+ 30 min extra opdracht)

Er is veel discussie over de werkwijze die juice-kanalen toepassen. Is het geoorloofd om eenzijdige verhalen zonder een goede verantwoording zomaar te publiceren?

Aan de hand van artikelen over de rechtszaak tussen Yvonne Coldewijer – van het juice-kanaal ‘Live of Yvonne’ – en zangeres Samantha Steenwijk bespreken de leerlingen de kaders van journalistiek.

Wat je leert:

  • Een mening vormen over juice-kanalen
  • Juice-kanalen langs de meetlat van journalistieke regels leggen
  • Een betoog over juice-kanalen schrijven

Lessuggesties

Inleiding: Juice-kanalen

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
15 min

Een juice-kanaal publiceert op sociale media allerlei berichten over personen. Een bekend voorbeeld van een juice-kanaal is het kanaal van Yvonne Coldeweijer. Zij moest voor de rechter verschijnen. Ze had in één van haar video’s gezegd dat zangeres Samantha Steenwijk afgevallen is door illegale dieetpillen. Steenwijk was daar boos over.

Klassikaal

  • Wat is een roddel?
  • Stel dat er een roddel in de klas rondgaat. Eén meisje beweert dat een ander meisje iets gestolen heeft. Je hebt de roddel maar van dat ene meisje gehoord. Zou jij die roddel dan in de groepsapp van de klas zetten?
  • Maakt het wat uit wat de roddel is? Verzin een roddel die je wel vindt kunnen, en een roddel die niet door de beugel kan. Bespreek de roddels die jullie verzonnen hebben. Vinden jullie hetzelfde over wat wel en niet kan? Of zijn er grote verschillen?
  • Lees met elkaar het volgende artikel:

Uitspraak in zaak Samantha Steenwijk en Yvonne Coldeweijer: hoe zit het?

Nu.nl

Lees het artikel hier.

  • Yvonne Coldeweijer wil haar ‘bron’ of ‘spion’ niet vrijgeven. Wat vind jij daarvan?
  • Zou jij zeggen wie jou de roddel heeft verteld / jouw bron vrijgeven?

Mag en kan alles?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
20 min

Klassikaal

Juice-kanalen lijken anders te werk te gaan dan de traditionele pers. Traditionele media houden zich aan journalistieke regels.

  • Lees het uitgelichte artikel en kijk de bijbehorende video:

Advocaat van Samantha Steenwijk: juicekanalen grensoverschrijdend

De Telegraaf

Lees het artikel hier.

Video bij: Advocaat van Samantha Steenwijk: juicekanalen grensoverschrijdend

De Telegraaf

Bekijk de video hier.

  • Coldeweijer vindt het onzin dat ze voor de rechter moet verschijnen. Ze heeft het filmpje al offline gehaald. Wat vind jij, is dat genoeg? Waarom wel? Waarom niet? Turf met de klas de meningen en bespreek de verschillen.
  • Steenwijk eist rectificatie en vindt dat Coldeweijer niet goed genoeg heeft gedaan om haar verhaal recht te zetten. Wat zou Coldeweijer volgens jou moeten doen om het goed te maken?

Extra: Zijn juice-kanalen nieuwskanalen?

  • VO Bovenbouw
30 min

Individueel

  • Lees het onderstaande artikel:

‘Juice-kanalen’ worden nieuwskanalen, BOOS opent een ‘kliklijn’. Waar ligt de grens?

NRC

Lees het artikel hier.

  • Bedenk een argument voor en een argument tegen juice-kanalen.
  • Schrijf een kort betoog met jouw mening over juice-kanalen. Een goede manier om dat te doen is om de volgende punten te behandelen:
    1. Ik vind juice-kanalen ….
    2. Ik vind het mooi dat ….
    3. Minder goed vind ik dat ….
    4. Concluderend vind ik dat….