Keti Koti

  • interviewen
  • schrijven

Totale lesduur: 120-150 min

Keti Koti

In deze les leren leerlingen meer over Keti Koti en ons slavernijverleden.

Op 1 juli herdenken en vieren veel mensen de afschaffing van de slavernij in Suriname (Keti Koti) en op de Nederlandse Antillen (Dia di Abolishon) in 1863. De naam Keti Koti is een verwijzing naar de boeien die de tot slaaf gemaakten moesten dragen en betekent ‘verbroken ketenen’ in het Sranantongo.

Wat je leert

  • Wat Keti Koti is en dat er verschillend over gedacht wordt.
  • Mijn eigen mening over Keti Koti onder woorden brengen.
  • Mijn mening over excuses maken over het slavernijverleden onder woorden brengen.
  • Kennismaken met de blik van Suriname en Nederland op het slavernijverleden.

Lessuggesties

Vrij(heid) voor iedereen

  • VO Bovenbouw
50-60 min

In Nederland is er binnen en buiten de media al een paar jaar een discussie gaande om van Keti Koti een nationale feestdag te maken. Voorstanders benadrukken het belang voor de hele maatschappij, tegenstanders vinden dat men niet te veel moet blijven hangen in het verleden.

Individueel

  • Lees de volgende twee artikelen:

Voor Howard Komproe is Keti Koti een soort 4 mei: ‘Die shit is nog steeds gaande’

Trouw

Lees hier.

Campagne roept op vrij te nemen op Keti Koti

Noord-Hollands Dagblad

Lees hier.

Individueel

Interview een volwassene uit je directe omgeving (ouder, verzorger, oma, opa, oppas etc.) en zorg dat je tijdens het gesprek tenminste de volgende vragen beantwoord:

  • Hoe oud ben je?
  • Heb je op school ook geleerd over het slavernijverleden van Nederland?
  • Zo ja, hoe heb je dat ervaren of beleefd?
  • Wat betekent Keti Koti for jou?
  • Waarom vind je het wel/niet een belangrijke feestdag?
  • Moet Keti Koti een nationale feestdag worden? Waarom wel/niet?
  • Werk het interview uit. Let op dat je opschrijft wat de geïnterviewde heeft verteld zonder daar je eigen mening in te verwerken.
  • Beantwoord de interviewvragen ook voor jezelf.

Klassikaal

  • Zijn er grote verschillen tussen wat de volwassenen vinden en hebben geleerd over het slavernijverleden van Nederland?
  • Speelt hun leeftijd hierbij een rol?
  • Kun je iets zeggen over de reden dat mensen wel/geen feestdag van Keti Koti willen maken?
  • Kun je uit het interview afleiden waar dat mee te maken heeft?

Individueel

Nu is het tijd voor je eigen mening. Heb je op basis van het gesprek in de klas en de interviews die je hebt afgenomen nieuwe inzichten opgedaan? Schrijf je (herziene) mening op.

Zeg eens sorry

  • VO Bovenbouw
30-40 min

Groepjes (4 leerlingen)

  • Lees de volgende artikelen:

 

Nederlanders vinden slavernijverleden ernstig, maar achten excuses niet op zijn plaats

Trouw

Lees hier.

Vijf experts over de zin en onzin van excuses voor de slavernij

Trouw

Lees hier.

Historicus Gert Oostindie: ‘We zullen over het kolonialisme blijven praten’

Parool

Lees hier.

 

  • Noteer kort de argumenten die jullie in de artikelen 2 en 3 vinden met betrekking tot wel/geen excuses maken. Zijn het verschillende redenen waarom er wel excuses zouden moeten worden gemaakt?
  • Vinden jullie dat er wel/geen excuses moeten worden gemaakt? Gebruik hiervoor de ‘placematmethode’:
    • Verdeel een stuk papier in vier delen. In het midden houd je ruimte vrij.
    • Elke leerling schrijft in het eigen deel zijn of haar gedachten op.
    • Als dit is gedaan, wordt dit binnen de groep besproken en komen jullie met elkaar tot een gezamenlijk standpunt. Dit schrijf je in het midden van het vel.

Klassikaal

  • Alle standpunten worden door de docent verzameld op het (digi)bord in een mindmap. Bekijk met elkaar als klas welke argumenten allemaal zijn gebruikt en vul elkaar aan.

Halsema in Suriname: top of flop?

  • VO Bovenbouw
30-40 min

Individueel

  • Lees de drie artikelen uit Nederlandse en Surinaamse media over het bezoek dat Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, in 2022 bracht aan Suriname.

Femke Halsema na een week Suriname: ‘Je ziet dat dit land is leeggeroofd’

Parool

Lees hier.

‘Er zijn veel mensen in Suriname bang voor witte mensen’

De Ware Tijd

Lees hier.

Halsema en de nog nader te bepalen landsgrenzen van Suriname

Dagblad Suriname

Lees hier.

  • Zit er verschil in de berichtgeving in de manier waarop Nederlandse en Surinaamse media over het bezoek schrijven?
  • Is de toon van de artikelen positief of negatief? Noteer de zinnen waaruit dit blijkt.
  • Beschrijf per artikel hoe er verslaggeving wordt gedaan over het uitblijven van herstelbetalingen.
  • Noteer de zinnen/alinea’s waaruit dit blijkt.
  • Wat kun je uit de artikelen concluderen over de manier waarop er in beide landen naar het slavernijverleden wordt gekeken? Licht je antwoord toe.