
In deze les leren leerlingen meer over Keti Koti en ons slavernijverleden.
Op 1 juli herdenken en vieren veel mensen de afschaffing van de slavernij in Suriname (Keti Koti) en op de Nederlandse Antillen (Dia di Abolishon) in 1863. De naam Keti Koti is een verwijzing naar de boeien die de tot slaaf gemaakten moesten dragen en betekent ‘verbroken ketenen’ in het Sranantongo.
Wat je leert
- Wat Keti Koti is en dat er verschillend over gedacht wordt.
- Mijn eigen mening over Keti Koti onder woorden brengen.
- Mijn mening over excuses maken over het slavernijverleden onder woorden brengen.
- Kennismaken met de blik van Suriname en Nederland op het slavernijverleden.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Vrij(heid) voor iedereen
- VO Bovenbouw
In Nederland is er binnen en buiten de media al een paar jaar een discussie gaande om van Keti Koti een nationale feestdag te maken. Voorstanders benadrukken het belang voor de hele maatschappij, tegenstanders vinden dat men niet te veel moet blijven hangen in het verleden.
Individueel
- Lees de volgende twee artikelen:


Individueel
Interview een volwassene uit je directe omgeving (ouder, verzorger, oma, opa, oppas etc.) en zorg dat je tijdens het gesprek tenminste de volgende vragen beantwoord:
- Hoe oud ben je?
- Heb je op school ook geleerd over het slavernijverleden van Nederland?
- Zo ja, hoe heb je dat ervaren of beleefd?
- Wat betekent Keti Koti for jou?
- Waarom vind je het wel/niet een belangrijke feestdag?
- Moet Keti Koti een nationale feestdag worden? Waarom wel/niet?
- Werk het interview uit. Let op dat je opschrijft wat de geïnterviewde heeft verteld zonder daar je eigen mening in te verwerken.
- Beantwoord de interviewvragen ook voor jezelf.
Klassikaal
- Zijn er grote verschillen tussen wat de volwassenen vinden en hebben geleerd over het slavernijverleden van Nederland?
- Speelt hun leeftijd hierbij een rol?
- Kun je iets zeggen over de reden dat mensen wel/geen feestdag van Keti Koti willen maken?
- Kun je uit het interview afleiden waar dat mee te maken heeft?
Individueel
Nu is het tijd voor je eigen mening. Heb je op basis van het gesprek in de klas en de interviews die je hebt afgenomen nieuwe inzichten opgedaan? Schrijf je (herziene) mening op.
Zeg eens sorry
- VO Bovenbouw
Groepjes (4 leerlingen)
- Lees de volgende artikelen:

Nederlanders vinden slavernijverleden ernstig, maar achten excuses niet op zijn plaats
Trouw


- Noteer kort de argumenten die jullie in de artikelen 2 en 3 vinden met betrekking tot wel/geen excuses maken. Zijn het verschillende redenen waarom er wel excuses zouden moeten worden gemaakt?
- Vinden jullie dat er wel/geen excuses moeten worden gemaakt? Gebruik hiervoor de ‘placematmethode’:
• Verdeel een stuk papier in vier delen. In het midden houd je ruimte vrij.
• Elke leerling schrijft in het eigen deel zijn of haar gedachten op.
• Als dit is gedaan, wordt dit binnen de groep besproken en komen jullie met elkaar tot een gezamenlijk standpunt. Dit schrijf je in het midden van het vel.
Klassikaal
- Alle standpunten worden door de docent verzameld op het (digi)bord in een mindmap. Bekijk met elkaar als klas welke argumenten allemaal zijn gebruikt en vul elkaar aan.
Halsema in Suriname: top of flop?
- VO Bovenbouw
Individueel
- Lees de drie artikelen uit Nederlandse en Surinaamse media over het bezoek dat Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, in 2022 bracht aan Suriname.



- Zit er verschil in de berichtgeving in de manier waarop Nederlandse en Surinaamse media over het bezoek schrijven?
- Is de toon van de artikelen positief of negatief? Noteer de zinnen waaruit dit blijkt.
- Beschrijf per artikel hoe er verslaggeving wordt gedaan over het uitblijven van herstelbetalingen.
- Noteer de zinnen/alinea’s waaruit dit blijkt.
- Wat kun je uit de artikelen concluderen over de manier waarop er in beide landen naar het slavernijverleden wordt gekeken? Licht je antwoord toe.
Downloads
DBS artikel Halsema en landsgrenzen Suriname 02-06-2022
De Ware Tijd artikel veel mensen bang 27-05-2022
Het Parool interview Femke Halsema 30-05-2022
Het Parool interview historicus 06-01-2022
Trouw artikel excuses slavernij 12-02-2021
Trouw artikel experts over excuses slavernij 12-02-2021
Trouw interview Howard Komproe 01-07-21
Noordhollands Dagblad artikel vrij nemen met Keti Koti 21-06-22