
Er moet een einde komen aan overvolle klassen, vinden Tweede Kamerleden Ilana Rooderkerk en Sandra Beckerman.
Daarom dienden zij een wetsvoorstel in voor kleinere klassen op basis- en middelbare scholen. In haar column voor De Volkskrant betoogt Aleid Truijens waarom ze dit geen goed plan vindt.
In dit lesmateriaal analyseren leerlingen onder andere de column op de argumenten die in de tekst worden genoemd.
Lessuggesties
Liever klein of groot?
- VO
Tweetallen:
- Bespreek samen wat je denkt dat de voordelen en nadelen zijn van kleinere klassen.
- Je krijgt 3 minuten om je gedachten op te schrijven
- De antwoorden worden in de klas besproken en genoteerd op het digibord.
Argumenten voor en tegen
- VO
Klassikaal:
- Lees met de klas de column van Aleid Truijens:

Kleinere klassen zijn voor iedereen fijn, maar of je er meer leert is onduidelijk
De Volkskrant
- Welke argumenten worden in de column genoemd? Bespreek die voor én tegen kleinere klassen.
- Je docent noteert deze op het digibord.
- Zijn er overeenkomsten met de argumenten die jullie in opdracht 1 zelf hadden bedacht?
Wat vind je zelf?
- VO
Individueel:
- Nu ga je zelf aan de slag. Schrijf een korte tekst (halve A4) waarin je jouw mening over kleinere klassen opschrijft.
- Let erop dat je jouw mening/standpunt onderbouwt met goede argumenten. Minimaal twee.
- Heb je de smaak te pakken? Je kunt nog tot 20 oktober meedoen met de Nieuws in de klas schrijfwedstrijd!