Koppen vergelijken

  • krantenkoppen

Totale lesduur: 50 min

Boven nieuwsberichten staan koppen. Deze zijn bondig en trekken de aandacht van de lezer. Bovendien geven ze een samenvatting van het bericht.

Er zijn informatieve en emotionele koppen, maar ook qua vormgeving zijn er verschillen. Elke nieuwstitel heeft een eigen stijl.

Met deze lessuggestie gaan de leerlingen aan de slag met koppen. Kunnen ze achterhalen waar een nieuwsbericht over gaat als ze alleen de kop lezen? Ook maken ze zelf een kop boven een tekst en onderzoeken ze de verschillende stijlen van nieuwstitels.

Wat je leert:

  • Koppen met elkaar vergelijken
  • Hoe koppen worden gemaakt
  • Zelf een kop maken

Lessuggesties

Introductie: Koppen vergelijken

  • PO
  • VO Onderbouw
10 min

Boven nieuwsberichten staan koppen. Deze zijn bondig en trekken de aandacht van de lezer.

Klassikaal

  • De docent laat jullie een aantal koppen zien. Weten jullie aan de hand van de kop waar het bericht over gaat?
  • Wat valt er op aan de koppen?
  • Er is een verschil tussen informatieve en meer emotionele koppen. In deze les gaan jullie aan de slag met koppen van nieuwsberichten.

Opdracht: Koppen vergelijken

  • PO
  • VO Onderbouw
25 min

Groepjes

  • Ieder groepje krijgt een aantal artikelen (zonder kop) en een aantal koppen. Zoek de juiste kop bij het juiste artikel.
  • Als jullie hiermee klaar zijn, krijgen jullie nieuwe artikelen waarvan de koppen ontbreken. Jullie bedenken hier zelf koppen bij. Hetzelfde kan andersom gedaan worden.
  • Koppen zijn vaak incomplete zinnen. Verbeter de koppen tot volledige zinnen.

Afsluiting: Koppen vergelijken

  • PO
  • VO Onderbouw
15 min

Klassikaal

  • Bespreek de opdrachten na.
  • Hoe wisten jullie welke kop bij welk artikel hoorde?
  • Welke koppen hebben jullie zelf bedacht?
  • Komen deze koppen overeen met de originele kop?

Differentiatie: Koppen vergelijken

  • PO
  • VO Onderbouw
ntb
  • Elke nieuwstitel heeft een eigen stijl en vormgeving. Laat de leerlingen verschillende dag- en weekbladen bekijken, zodat ze zien wat voor verschillende stijlen er zijn.
  • Ze voeren de opdracht in groepjes weer uit en bedenken koppen in de verschillende stijlen van de dag- en weekbladen.
  • Speel het koppenspel analoog aan het woordenboekspel. Door echte en zelf bedachte koppen te omschrijven en te raden kunnen punten verdiend worden. Zie meer informatie over het woordenboekspel.