
Journalist Denise Retera neemt de leerlingen mee in de werkwijze van de journalist.
In deze les gaan de leerlingen luisteren naar een audioverhaal met Denise Retera, zij is journalist en onderwijsredacteur bij NRC. In dit verhaal (5:42 min) vertelt Denise hoe zij het artikel: Mobielvrije zones op scholen: ‘Ze gaan ineens met elkaar praten‘ heeft geschreven. Welke scholen belde ze, wat schreef ze op en waar moest ze allemaal op letten? Na het luisteren van het audioverhaal lezen de leerlingen zelf het artikel. Daaromheen beantwoorden ze vragen en maken ze opdrachten waardoor ze meer inzicht krijgen in de werkwijze van de journalist.
Wat je leert
- Waar een journalist op let voordat hij of zij op pad gaat voor een krantenartikel
- Waar een journalist op let als hij of zij op locatie is voor een krantenartikel
- Waar een journalist op let tijdens het schrijven van een krantenartikel
Lessuggesties
Mijn mobiel
- VO Bovenbouw
Kleine groepjes en klassikaal
- Hoe belangrijk is jouw mobiele telefoon voor jou? Waar gebruik je ‘m allemaal voor? Praat erover in je groepje, interview elkaar of maak een woordenwolk.
- Het artikel dat jullie straks gaan lezen gaat over het mobieltjesverbod op scholen. Wat vinden jullie van dit ‘verbod’ (dringend advies)? Bespreek met de hele klas.
Audioverhaal
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Luister naar het audioverhaal met NRC-journalist Denise Retera (5:42 min):

Groepjes
Ieder groepje krijgt een eigen vraag of opdracht die ze samen op papier beantwoorden of maken. Onderstaande vragen worden verdeeld:
- Probeer in een paar zinnen op te schrijven wat je net gehoord hebt.
- Wat is het meest blijven hangen van wat je net hebt gehoord?
- Hoe schrijft Denise meestal haar artikelen?
- Waarom vond Denise het belangrijk om naar een school te gaan?
- Wat is het verschil tussen een achtergrondartikel en een reportage?
- De hoofdvraag van Denise en Claudia was: Hoe gaan scholen invulling geven aan het mobieltjesverbod? Wat vind je van deze vraag? Hoe zijn ze op deze vraag gekomen, denk je? Kan je een andere hoofdvraag bedenken?
- Wat heeft Denise gezegd over de opbouw van een artikel?
- Waarom is het belangrijk om altijd door te vragen? Illustreer dat met een voorbeeld uit dit audioverhaal.
- Stel: je wil net zo schrijven als Denise, welke lessen heb je geleerd uit dit audioverhaal?
Klassikaal
- Eén leerling per groepje krijgt de beurt om hun vraag en antwoord voor te lezen. Geef elkaar feedback.
Artikel mobieltjesverbod
- VO Bovenbouw
Individueel of klassikaal
- Laat alleen of klassikaal het artikel van Denise en Claudia:

Klassikaal
- Wat vinden jullie van het artikel?
- Wat vinden jullie van de inhoud?
- En van de schrijfstijl?
- Wat vinden jullie van de opbouw?
- Voldoet het artikel aan de verwachtingen die jullie (wellicht) hadden na het luisteren van het audiofragment?
- Vinden jullie dat Claudia en Denise goed antwoord hebben gegeven op de hoofdvraag die ze zichzelf gesteld hadden?
- Is jullie mening over het mobieltjesverbod veranderd na het lezen van dit artikel?
Extra opdracht
(valt buiten de tijd)
Denise vertelt in het audioverhaal dat ze graag zo beeldend mogelijk schrijft. Hiervoor gebruikt ze al haar zintuigen. Ze let op wat ze ziet, wat ze hoort, wat ze ruikt… Nu mogen jullie zelf in een paar mooie zinnen zo beeldend mogelijk schrijven over jullie tocht van huis naar school deze ochtend. Als jullie het straks voorlezen, moeten wij het als luisteraars helemaal voor ons kunnen zien.