Nieuws van de dag

  • nieuwswaarde bepalen

Totale lesduur: ntb

Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen in deze les een week lang de actualiteit volgen.

Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag. De leerling vat het artikel of nieuwsitem samen en legt uit waarom dit volgens hem of haar het belangrijkste nieuws van die dag is. Zijn de andere leerlingen het hier mee eens? Met deze les leren ze een artikel samen te vatten en op nieuwswaarde te schatten.

Wat je leert:

  • Uitleggen waarom een onderwerp het belangrijkste nieuws van de dag is.
  • De nieuwswaarde inschatten van een bepaald onderwerp.
  • Een nieuwsartikel samenvatten aan de hand van een aantal vragen.

Lessuggesties

Nieuws van de dag

  • PO
  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
15-20 min

Jullie volgen elke dag het nieuws, bijvoorbeeld via onze Nieuwsservice.

Individueel

  • Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het ‘Nieuws van de dag’. Ben jij aan de beurt? Geef dan antwoord op de volgende vragen:
    1. Wat is voor jou het belangrijkste nieuws van de dag?
    2. Waarom is dit nieuws het belangrijkst?
    3. Waar gaat het over?
    4. Is dit onderwerp eerder in het nieuws geweest?
    5. Wordt het onderwerp ook in andere nieuwsmedia behandeld en zijn de perspectieven op het onderwerp hetzelfde?
    6. Voor wie is het nieuws nog meer belangrijk?

Klassikaal

  • Elke dag wordt het uitgekozen ‘Nieuws van de dag’ klassikaal besproken:
    – Wie vinden dit nieuws nog meer het nieuws van de dag? Waarom?
    – En wie vinden ander nieuws belangrijker? Waarom?
    – Hoe bepalen jullie de nieuwswaarde?
  • De docent wijst de leerling aan die de volgende dag voor het nieuws van de dag zorgt.

Differentiatie: Nieuws van de dag

  • VO Bovenbouw
nvt
  • De leerlingen bereiden ook een stelling voor die bij het gekozen onderwerp hoort.
  • De leerlingen bedenken een onderzoeksvraag bij het onderwerp dat ze volgen en maken een dossier aan over het onderwerp.