Olympische en Paralympische Spelen

  • sportverslaggeving

Totale lesduur: 100-120 min

olympische spelen

In deze les gaan de leerlingen aan de slag met sportverslaggeving.

Tot 1992 werden de Olympische Zomerspelen en de Winterspelen in hetzelfde jaar georganiseerd. Sinds 1992 wisselen de Spelen elkaar om de twee jaar af. De Paralympische Spelen, voor atleten met een beperking, worden sinds 1988 gehouden in dezelfde landen en/of steden als de Olympische Spelen.

Wat je leert:

  • Dat er op verschillende manieren over sport geschreven kan worden.
  • Dat er vaak metaforen en fysieke en mentale aspecten benoemd en gebruikt worden in de sportverslaggeving.
  • Het begrip nieuwswaarde.
  • Mijn mening over het afbeelden van mannelijke en vrouwelijke sporters onder woorden brengen.

Lessuggesties

Je favoriete sport

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
30 min

De lijst van sporten waar Nederlandse atleten aan meedoen tijdens de Olympische en Paralympische spelen is lang. Welke sport zou jij op topniveau willen beheersen? In een toptijd de 400 meter sprinten? Of… breakdancen voor goud?

Individueel

  • Pak er verschillende nieuwstitels bij en ga op zoek naar een artikel over de sport die je zou willen beheersen. Ga ook op zoek naar een wedstrijdverslag en een interview met een sporter.
  • Lees de artikelen en noteer de naam van de krant en de kop van het artikel.
  • Is er ook een sport op de Olympische Spelen waar je (bijna) nog nooit van hebt gehoord? Zoek een artikel dat gaat over die sport. Beschrijf hoe de sport gespeeld wordt. Wat moet je doen, waar komt de sport vandaan, en wanneer heb je gewonnen? Schrijf op basis van het gevonden artikel en je eigen onderzoek een kort artikel.
  •  Welke vragen zou jij aan een sporter stellen als je voor de krant een artikel moet schrijven?

Nieuwswaarde van sport

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
10-15 min

Een nieuwsredactie heeft elke dag de keuze uit honderden onderwerpen voor een nieuwsartikel. In een krant moet het belangrijkste nieuws staan. Hoe kies je wat het meest nieuwswaardig is? Om dat te bepalen wordt gekeken naar de nieuwswaarde. Hoe belangrijk is het voor jouw lezers of kijkers?

Individueel

  • Stel je voor: je bent de hoofdredacteur (de baas) van een krant. De journalisten hebben allemaal mooie artikelen geschreven en ze willen allemaal op de voorpagina. Hoe bepaal jij welk artikel op de voorpagina komt? Bedenk drie criteria die je in je besluit laat meewegen in het bepalen van de nieuwswaarde van een gebeurtenis.

Klassikaal

  • Bespreek de criteria klassikaal.

Sporthelden

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
30 min

Metaforen: Sportjournalisten gebruiken metaforen om hun verhaal begrijpelijk, overtuigend en met emotie te brengen. Bij sport worden vaak oorlogs- of strijdmetaforen gebruikt, zoals aanval, tweegevecht, defensie en afmaken.
Fysiek en mentaal: Sporters worden in wedstrijdverslagen regelmatig beschreven in termen van fysieke aspecten zoals snelheid, lenigheid, lichaamsbouw en schotkracht. Daarnaast worden mentale aspecten genoemd zoals leiderschapskwaliteiten, overzicht en intelligentie.

Tweetallen

  • Zoek in nieuwstitels naar de wedstrijdverslagen en noteer verschillende metaforen en fysieke en mentale beschrijvingen over de sporters.
  • Ga op zoek in de wedstrijdverslagen naar de 5W en 1H en schrijf deze op (wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe). Zou je nog andere onderdelen kunnen toevoegen om het wedstrijdverslag uit te breiden?

Gender en sport

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
30-40 min

Uit onderzoek blijkt dat vrouwelijke atleten vaak poserend worden afgebeeld, als modellen, terwijl mannelijke atleten vaker in actie op foto’s verschijnen.

Individueel

  • Ga op zoek naar geposeerde foto’s en foto’s in actie van mannelijke en vrouwelijke sporters.
    Kom jij dit verschil ook tegen of juist niet?
  • Wat vind jij, zouden mannen en vrouwen hetzelfde afgebeeld moeten worden? Of mag er verschil zijn? Schrijf een korte column. Dat is een kort artikel waarin de schrijver vertelt wat hij/zij ergens van vindt. Of hou een korte presentatie in de klas.