Onderzoeksjournalistiek naar de gevaarlijkste chats

  • audioverhaal
  • interview

Totale lesduur: 30 min

Scherm­afbeelding 2025-09-30 om 15.56.32

Georgia Oost schreef een baanbrekend artikel over bendes die online actief zijn op gameplatforms als Roblox en Minecraft. Hoe gaat zij te werk?

Aan Nieuws in de klas geeft ze een exclusief kijkje achter de schermen als onderzoeksjournalist. In het audioverhaal dat de leerlingen gaan luisteren (05:13 min) vertelt ze onder andere hoe ze op ideeën komt, hoe ze onderzoek doet en hoe het zit met veiligheid als ze een artikel heeft gepubliceerd. Op basis van de audio maken de leerlingen hierover een opdracht.

Wat je leert:

  • Hoe komt een onderzoeksjournalist op ideeën voor nieuwe artikelen
  • Hoe gaat een journalist te werk tijdens het doen van (online) onderzoek

 

 

 

Lessuggesties

Online extremisme deel 1

  • VO Bovenbouw
50 min
  • Ter voorbereiding van het lesmateriaal van Georgia Oost, kan ook het lesmateriaal ‘De strijd tegen extremisme in online games’ worden gemaakt (facultatief).
  • Als dit wordt gedaan, kan de activatieopdracht ‘voel jij je veilig online?’ worden overgeslagen.

Voel jij je veilig online?

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

Bespreek met elkaar:

  • Ben jij vaak online te vinden? Wat doe je dan?
  • Wanneer heb jij je online onveilig gevoeld?
  • Wat zou je doen als jij of een vriend/vriendin in een onveilige situatie terecht komt?
  • Zijn de volwassenen in je omgeving op de hoogte van wat je online doet? Waarom wel/niet?

Audioverhaal Georgia Oost

  • VO Bovenbouw
20 min

Klassikaal

  • Luister naar het audioverhaal van Georgia Oost (5:13min)
Scherm­afbeelding 2025-09-30 om 16.06.39

De journalistieke zoektocht van Georgia Oost achter de gevaarlijkste chats

Nieuws in de Klas

Bekijk en luister het audioverhaal

Groepjes

De onderstaande vragen worden verdeeld. Ieder groepje krijgt twee vragen die ze samen beantwoorden op papier.

  • Welke stappen neemt Georgia voordat ze met het schrijven van haar artikel begint?
  • Waarom gaat Georgia naar de hoofdredactie?
  • Wat bedoelt Georgia met de ‘NRC-code’? Schrijf op wat deze inhoudt.
  • Waarom voelde Georgia zich wel/niet veilig tijdens het doen van dit onderzoek?
  • Op welke manier is de politie betrokken bij het onderzoek dat Georgia deed naar online bendes?
  • Waren er ook andere organisaties op de hoogte van Georgia’s onderzoek? Op welke manier?
  • Wat vindt Georgia het belangrijkste als het gaat om online veiligheid?
  • Wat ziet Georgia als haar belangrijkste taak als journalist?

Klassikaal

  • Per groepje krijgt leest steeds één leerling uit een groepje het antwoord voor. Bespreek alle antwoorden in de klas.