
Wat is de rol van fotografie in een krant? Hoe illustreert beeld een verhaal, of juist andersom? Hoe gaat een fotojournalist te werk? En welke materialen heb je allemaal nodig? In deze les leren de leerlingen het allemaal.
Beelden zijn overal om ons heen. Maar wat is een nieuwsfoto nou precies?
Het Nederlands Fotogenootschap heeft een definitie opgeschreven: ‘Een fotografische illustratie van een gebeurtenis die door de fotograaf is beoordeeld als afwijkend van het alledaagse en gemaakt is met het doel om te publiceren in een medium.’
Wat je leert:
- De functie van nieuwsfoto’s
- Nieuwsfoto’s analyseren
- Leerdoel: Mediawijsheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen
Lessuggesties
Het perfecte plaatje?
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Persfotografen en krantenredacties maken continue een afweging welke beelden wel en niet worden gebruikt en welk verhaal deze samen vertellen. Iedere krant maakt hier andere keuzes in. Of niet?
Individueel of in tweetallen
- Bekijk de pagina’s van de verschillende kranten over de bestorming van het Capitool in Washington in de Verenigde Staten, die op 6 januari 2021 plaatsvond. Bekijk de foto’s eerst zonder de artikelen te lezen.

Krantenpagina’s over de bestorming van het Capitool
- Hoe expliciet wordt het nieuws in beeld gebracht? Of moet je juist goed kijken om te zien waar het over gaat?
- Waarin verschillen de foto’s van de verschillende kranten? Of waarin zitten juist overeenkomsten? Heeft dit invloed op het onderwerp? Op welke manier?
- Waarom hebben juist deze foto’s de krant gehaald?
- Welke invloed hebben beeld en tekst op elkaar?
- Welke rol hebben de foto’s? (informatie, bewijs etc?)
Zonder foto’s en beeld geen nieuws
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Stelling: Zonder foto’s en beeld geen nieuws.
Individueel
- Bedenk eerst voor jezelf: hoe komt nieuws zonder beeld bij jou binnen? (Denk bijvoorbeeld aan radio of krantenberichten zonder foto’s).
Groepjes
- Bespreek de stelling met je groepje.
- Wie is het wel/niet met de stelling eens? Waarom?
Klassikaal
- Als laatste gaat de hele klas met elkaar in gesprek over het onderwerp. Welke meningen en argumenten hebben jullie? Heeft er wel iemand gelijk?
Wat is echt?
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Veel beeld dat online te vinden is, wordt gemanipuleerd. Dat kan redelijk onschuldig, maar in ernstige gevallen worden delen van foto’s gewist om verhalen te beïnvloeden. Of beeld wordt ingezet als propaganda; om de mening van mensen te beïnvloeden. Dit is absoluut verboden terrein als onafhankelijk fotojournalist.
Individueel
- Bekijk de kranten van deze week. Kies een nieuwsbericht met (een) foto(s) die je aanspreekt.
- Zoek thuis op social media. Zijn daar ook foto’s te vinden over hetzelfde onderwerp?
- Wie heeft de foto’s geplaatst? Is het iemand uit de journalistiek/media? Of niet?
- Waarin verschillen deze foto’s van de foto’s in de krant?
- Waaraan zie je dat het wel/geen onafhankelijke bron is die de foto’s deelt?
Klassikaal
- Bespreek terug in de klas met z’n allen de resultaten van de zoektocht. Gevonden foto’s kunnen eventueel in de klas worden gedeeld via het digibord.