
Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie waarin met verschillende mensen gepraat wordt over dit militair bondgenootschap. Iedere aflevering schuiven ook twee middelbare scholieren aan die alles vragen wat ze willen.
In deze aflevering vertelt Markus Iven, reservist en beleidsmedewerker bij de NAVO, over het ontstaan en het belang van de NAVO en over het reilen en zeilen tijdens een NAVO-top. Rein (16) en Merel (14) hebben de nodige vragen voor hem.
Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In de lessuggesties zijn deze afleveringen opgeknipt in drie delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping. Het is aan de docent om in te schatten of hier tijd voor is en welke opdracht geschikt is voor de klas.
Wat je leert:
- Wat de NAVO is.
- Wanneer en waarom de NAVO is opgericht.
- Wat het belang van de NAVO is.
- Leerdoel: Luistervaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen
Lessuggesties
Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO in een notendop
- VO Bovenbouw

Podcast De NAVO-top, afl.1: De NAVO in een notendop
Nieuws in de klas
We raden aan om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.
De NAVO: 32 landen, 1 vriendengroep?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Laat leerlingen op hun wisbord of een papiertje de woorden opschrijven die bij hen opkomen als ze het woord NAVO horen.
- Bespreek dit klassikaal en leg uit wat de NAVO is (zie begrippenlijst).
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de andere vaktaalwoorden uit dit eerste deel.

Luister het eerste deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.
Nieuws in de klas Podcast De NAVO, afl.1: De NAVO in een notendop, deel 1: De NAVO: 32 landen, 1 vriendengroep?
Nieuws in de klas
Meerkeuzevragen afl. 1, deel 1
1. Wat is er op 24 en 25 juni in Den Haag?
A. Een demonstratie
B. Een persconferentie
C. De NAVO-top
D. De EU-top
2. Waarom speelt het thema NAVO op dit moment weer heel veel, volgens Markus?
A. Omdat de oorlog dichterbij is gekomen
B. Omdat Trump aan de macht is gekomen
C. Omdat de NAVO-top in Nederland is
D. Omdat Rutte nu ‘NAVO- baas’ is
3. Waar gaat artikel 5 van de NAVO over?
A. In tijden van dreiging is het ieder voor zich
B. Een aanval op één is een aanval op allen
C. Een aanval op één is niet genoeg
D. Ieder land moet evenveel soldaten leveren
4. Wanneer is de NAVO ontstaan?
A. Na de Eerste Wereldoorlog
B. Na de Tweede Wereldoorlog
C. Na de Koude Oorlog
D. Tijdens de oorlog in Oekraïne
5. Wat heeft Oekraïne begrepen na de aanval van Rusland op de Krim?
A. Dat Rusland een goede bondgenoot is
B. Dat Rusland makkelijk te verslaan is
C. Dat ze bondgenoten nodig hebben
D. Dat ze zonder bondgenoten kunnen
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Briefjes door de brievenbus, platgelegd OV en alle ogen op Trump: de NAVO-top komt eraan
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Bespreek met de leerlingen wat zij over de NAVO-top hebben meegekregen op het nieuws of via sociale media.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.

Luister het tweede deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.
Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO-top in een notendop, deel 2: Briefjes door de brievenbus, platgelegd OV en alle ogen op Trump: de NAVO-top komt eraan
Nieuws in de klas
Meerkeuzevragen afl. 1, deel 2:
1. Op welke manier krijgt Merel vooral iets mee van de NAVO-top?
A. Krantenartikelen die ze leest
B. Video’s die ze kijkt
C. Door het er op school over te hebben
D. Doordat er van alles in Den Haag wordt afgezet
2. Wat staat er in het communiqué?
A. Wat de landen gezamenlijk hebben besloten
B. Wat de landen los van elkaar hebben besloten
C. De kosten van de top
D. De aanwezigen op de top
3. Hoe kom je toch een beetje te weten wat zich achter de schermen afspeelt op de NAVO-top?
A. Door Mark Rutte te volgen op Instagram
B. Door in Den Haag te zijn
C. Door boeken over de NAVO te lezen
D. Door het nieuws in kranten en op televisie te volgen
4. Waarom lijkt het Rein handiger om de NAVO-top online te organiseren?
A. Is veel goedkoper
B. Dan kunnen er meer mensen bij zijn
C. Dan kan je vaker afspreken en sneller beslissingen nemen
D. Dan kan je iemand ook muten
5. Wie komen er bij een crisissituatie als eerst bijeen op het hoofdkwartier van de NAVO?
A. De staatshoofden
B. De burgemeesters
C. Mark Rutte en zijn adviseurs
D. De permanente vertegenwoordigers
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Afschrikken en afweren: hoe werkt dat precies?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Stel je voor: een van de NAVO-bondgenoten wordt aangevallen. Wat gebeurt er dan? Welke stappen zullen er genomen worden? Bespreek met elkaar.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.

Luister het derde en laatste deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.
Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO in een notendop, deel 3: Afschrikken en afweren: hoe werkt dat precies?
Nieuws in de klas
Meerkeuzevragen, afl. 1 deel 3:
1. Wie zou meteen kunnen reageren als een NAVO-bondgenoot wordt binnengevallen?
A. De legercommandant
B. De koning
C. De opperbevelhebber van de NAVO
D. De secretaris-generaal van de NAVO
2. Wat is het probleem van kleine landen als het om oorlog en vrede gaat?
A. Ze zijn altijd neutraal
B. Ze zijn te klein om zichzelf te verdedigen
C. Ze hebben geen eigen leger
D. Niemand vindt ze belangrijk
3. Waarom wordt Nederland gerespecteerd binnen de NAVO?
A. We betalen het meeste geld
B. We leveren de meeste soldaten
C. Omdat de NAVO-baas uit Nederland komt
D. Omdat we een van de oudste bondgenoten zijn
4. Waarom moet Nederland vooral investeren in defensie volgens Markus?
A. Om andere kleine landen te beschermen
B. Om gerespecteerd te worden
C. Om te laten zien hoe rijk we zijn
D. Om Trump tevreden te houden
5. Wat is volgens Markus een van de redenen dat de VS zich minder kan bezighouden met Europa?
A. Omdat Trump Europa haat
B. Door de opkomst van China als grootmacht
C. Omdat de VS kort op defensie
D. Omdat Europa zich vijandig opstelt naar de VS
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Extra opdrachten bij aflevering 1: De NAVO in een notendop
- VO Bovenbouw
Voor- en nadelen NAVO-lidmaatschap
Lestijd: 15-20 min
Groepjes
- Bespreek in groepjes de volgende vraag: Wat zijn de voor- en nadelen van lidmaatschap van de NAVO? Noteer deze.
Klassikaal
- Bespreek de genoteerde voor- en nadelen met elkaar. Als er ruimte voor is, kunnen de groepjes met elkaar in discussie gaan als ze het niet eens zijn met de voor- of nadelen van een ander groepje.
Toetreding Oekraïne tot de NAVO
Lestijd: 10-15 min
Groepjes
- Bespreek in groepjes met elkaar welke landen voor toetreding van Oekraïne tot de NAVO zullen zijn en welke tegen.
Klassikaal
- Koppel klassikaal terug en ga het gesprek met elkaar aan. Waarom zullen de genoemde landen voor en/of tegen zijn?
Nieuws over de NAVO
Lestijd: 10-15 min
Benodigdheden: een recent exemplaar van een dagblad voor elk tweetal
Tweetallen
- Ieder tweetal krijgt een dagblad om door te bladeren op zoek naar nieuws over de NAVO en/of NAVO-top.
Klassikaal
- Wat voor nieuws hebben jullie gevonden?
Het belang van de NAVO
Lestijd: 20-25 min
Individueel
- Schrijf een kort betoog van maximaal 250 woorden over het belang van de NAVO voor Nederland en waarom het wel of niet goed zou zijn om onze defensie-uitgaven te verhogen.
Klassikaal
- Een paar leerlingen lezen hun betoog voor.