Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO in een notendop

  • podcast

Totale lesduur: 50 min

Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie.

In deze aflevering vertelt Markus Iven, reservist en beleidsmedewerker bij de NAVO, over het ontstaan en het belang van de NAVO en over het reilen en zeilen tijdens een NAVO-top. Rein (16) en Merel (14) hebben de nodige vragen voor hem.

Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In de lessuggesties zijn deze afleveringen opgeknipt in drie delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping.

Wat je leert:

  • Wat de NAVO is.
  • Wanneer en waarom de NAVO is opgericht.
  • Wat het belang van de NAVO is.

Lessuggesties

Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO in een notendop

  • VO Bovenbouw
21 min

Podcast De NAVO-top, afl.1: De NAVO in een notendop

Nieuws in de klas

Bekijk de gehele video hier.

We raden aan om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.

De NAVO: 32 landen, 1 vriendengroep?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Laat leerlingen op hun wisbord of een papiertje de woorden opschrijven die bij hen opkomen als ze het woord NAVO horen.
  • Bespreek dit klassikaal en leg uit wat de NAVO is (zie begrippenlijst).
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de andere vaktaalwoorden uit dit eerste deel.
  • Luister het eerste deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Nieuws in de klas Podcast De NAVO, afl.1: De NAVO in een notendop, deel 1: De NAVO: 32 landen, 1 vriendengroep?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Briefjes door de brievenbus, platgelegd OV en alle ogen op Trump: de NAVO-top komt eraan

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Bespreek met de leerlingen wat zij over de NAVO-top hebben meegekregen op het nieuws of via sociale media.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.
  • Luister het tweede deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO-top in een notendop, deel 2: Briefjes door de brievenbus, platgelegd OV en alle ogen op Trump: de NAVO-top komt eraan

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Afschrikken en afweren: hoe werkt dat precies?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Stel je voor: een van de NAVO-bondgenoten wordt aangevallen. Wat gebeurt er dan? Welke stappen zullen er genomen worden? Bespreek met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.
  • Luister het derde en laatste deel van aflevering 1. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 1: De NAVO in een notendop, deel 3: Afschrikken en afweren: hoe werkt dat precies?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier. 

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Extra opdrachten bij aflevering 1: De NAVO in een notendop

  • VO Bovenbouw
ntb

Voor- en nadelen NAVO-lidmaatschap

Lestijd: 15-20 min

Groepjes

  • Bespreek in groepjes de volgende vraag: Wat zijn de voor- en nadelen van lidmaatschap van de NAVO? Noteer deze.

Klassikaal

  • Bespreek de genoteerde voor- en nadelen met elkaar. Als er ruimte voor is, kunnen de groepjes met elkaar in discussie gaan als ze het niet eens zijn met de voor- of nadelen van een ander groepje.

Toetreding Oekraïne tot de NAVO

Lestijd: 10-15 min

Groepjes

  • Bespreek in groepjes met elkaar welke landen voor toetreding van Oekraïne tot de NAVO zullen zijn en welke tegen.

Klassikaal

  • Koppel klassikaal terug en ga het gesprek met elkaar aan. Waarom zullen de genoemde landen voor en/of tegen zijn?

Nieuws over de NAVO

Lestijd: 10-15 min
Benodigdheden: een recent exemplaar van een dagblad voor elk tweetal

Tweetallen

  • Ieder tweetal krijgt een dagblad om door te bladeren op zoek naar nieuws over de NAVO en/of NAVO-top.

Klassikaal

  • Wat voor nieuws hebben jullie gevonden?

 

Het belang van de NAVO

Lestijd: 20-25 min

Individueel

  • Schrijf een kort betoog van maximaal 250 woorden over het belang van de NAVO voor Nederland en waarom het wel of niet goed zou zijn om onze defensie-uitgaven te verhogen.

Klassikaal

  • Een paar leerlingen lezen hun betoog voor.