Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit?

  • podcast

Totale lesduur: 50-60 min

Mariniers Texel

Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie waarin met verschillende mensen gepraat wordt over dit militair bondgenootschap. Iedere aflevering schuiven ook twee middelbare scholieren aan die alles vragen wat ze willen.

In deze aflevering praten we met majoor van de mariniers Rob van Brummen. Hij is uitgezonden naar Cambodja, Haïti en Bosnië. Hoe was dat voor hem? Wat doet oorlog met je? Middelbare scholieren Rein (16) en Merel (14) zijn aanwezig om hun vragen aan Rob te stellen.

Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In deze lessuggestie is de aflevering opgeknipt in vijf delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Elk deel heeft zijn eigen opdracht. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping. Het is aan de docent om in te schatten of hier tijd voor is en welke opdracht geschikt is voor de klas.

Wat je leert:

  • Vertellen over het werk bij defensie en het werk van de mariniers
  • Wat de militaire consequenties van een missie kunnen zijn
  • Welke voor- en nadelen het werk als militair kan hebben
  • Wat opkomstplicht en dienstplicht is
  • Wat de Invictus Games zijn en waarom die gehouden worden

Lessuggesties

Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit?

  • VO Bovenbouw
30:06 min

Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit?

Nieuws in de klas

Bekijk de gehele video hier.

We raden aan om de video in de delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.

Hoe verandert oorlog je kijk op vrede?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Pak jullie wisbord of schrijf op een vel papier wat er in je opkomt als je denkt aan: werken bij defensie.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit eerste deel.

Luister het eerste deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit, deel 1: Hoe verandert oorlog je kijk op vrede?

Nieuws in de klas

Luister hier het fragment.

Meerkeuzevragen afl. 3, deel 1

1. Waar moeten we volgens Rob moeite voor doen om te behouden in Nederland?
A. Respect voor het leger
B. Ons koningshuis
C. Ons lidmaatschap van de NAVO
D. De vanzelfsprekendheid dat we hier alles mogen

2. Kun je met een grote zak geld bij defensie gelijk nieuw materieel kopen?
A. Ja, er is altijd materiaal voorradig
B. Ja, met geld kan veel
C. Nee, dat kan soms jaren duren
D. Nee, dat mag niet van de wet

3. Waar moet je je volgens Rob wel bewust van zijn als je gaat werken bij defensie?
A. Dat je vaak moet overwerken
B. Dat je soms lang van huis kunt zijn
C. Dat je moet durven schieten
D. Dat je met de nek wordt aangekeken

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Hoe is het om militair te zijn?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Dit deel heeft de titel: Hoe is het om militair te zijn? Wat denken jullie? Bespreek dit met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.

Luister het tweede deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 2: Hoe is het om militair te zijn?

Nieuws in de klas

Luister hier het fragment.

Meerkeuzevragen, afl. 3, deel 2

1. Rob is bij defensie terecht gekomen omdat hij dat zelf graag wou
A. Ja, het was altijd al een grote droom
B. Ja, want hij kreeg gelijk een goede functie aangeboden
C. Nee, hij kwam er terecht door de opkomstplicht
D. Nee, hij moest van zijn ouders

2. Toen Rob terugkwam in Nederland na zijn dienstplicht lagen de banen voor het oprapen
A. Nee, er was toen een hoge werkloosheid
B. Nee, vooral niet bij defensie
C. Ja, er was toen een lage werkloosheid
D. Ja, maar hij koos bewust voor defensie

3. Is het werk van Rob ook lastig geweest voor zijn gezin?
A. Nee, hij kwam gelukkig regelmatig thuis
B. Nee, hij heeft bewust geen kinderen gekregen
C. Ja, want hij verdiende niet veel met zijn werk
D. Ja, want als hij thuis kwam verstoorde hij het normale ritme

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

Moeten we ons nu zorgen maken?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Maken jullie je zorgen om de vrede en veiligheid in Europa? Waar maken jullie je zorgen om en waarom? Bespreek dit met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.

Luister het derde deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 3: Moeten we ons nu zorgen maken?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Meerkeuzevragen, afl. 3, deel 3

1. Als de politiek besluit deel te nemen aan een militaire missie heeft dat militaire consequenties. Welke weegt erg zwaar voor Rob?
A. Het lang weg zijn van huis
B. Slachtoffers die er in je eenheid kunnen vallen
C. De mentale druk op militairen
D. Dat je daarna nooit meer dezelfde bent

2. Hier in Nederland moeten we ons volgens Rob vooral zorgen maken om een kernoorlog
A. Waar, die dreiging is nu het grootst
B. Niet waar, de kans op een cyberaanval
C. Waar, Poetin heeft al kernwapens op het westen gericht
D. Niet waar, de dreiging voor is groter een burgeroorlog is groter

3. Welke verwachting heeft Rob van de NAVO-top?
A. Dat er afspraken gemaakt worden over defensiebijdragen
B. Dat er afspraken gemaakt worden over materieel
C. Dat er afspraken worden gemaakt over Oekraïne
D. Dat Amerika uit de NAVO stapt

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Moeilijke vragen

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Pak jullie wisbord of een vel papier erbij en schrijf een vraag op aan Rob. Welke vraag zou je hem willen stellen?
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vierde deel.

Luister het vierde deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 4: Moeilijke vragen

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Meerkeuzevragen, afl. 3, deel 4

1. Welke vraag die laatst op een school werd gesteld, vond Rob erg interessant?
A. Of hij spijt heeft van zijn keuze om bij het leger te gaan
B. Of hij PTSS heeft
C. Of hij weleens mensen heeft neergeschoten
D. Of hij een oplossing heeft voor het tekort aan personeel bij defensie

2. Wat helpt volgens Rob als je tijdens je missie erge dingen hebt gezien?
A. Erover verzwijgen
B. Erover praten
C. Naar de dokter gaan
D. Het visualiseren

3. Kan iedereen bij defensie werken?
A. Nee, daar moet je mentaal en fysiek voor gekeurd worden
B. Nee, daar moet je voor gestudeerd
C. Ja, tegenwoordig wel
D. Ja, als je de wil maar hebt

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Gewond raken en de Invictus Games

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Wie van jullie weet wat de Invictus Games zijn? Zo niet, pak de begrippenlijst erbij en lees wat de Invictus Games zijn. Op welke manier zouden deze games helpend kunnen zijn voor militairen die gewond zijn geraakt? Wat denken jullie? Bespreek dit met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vijfde deel.

Luister het vijfde (en laatste) deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 5: Gewond raken en de Invictus Games

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Meerkeuzevragen afl. 3, deel 5

1. Waar gaat het bij de Invictus Games om volgens Rob?
A. Om het winnen van medailles
B. Om de aandacht die je krijgt
C. Om het sporten en behalen van gestelde doelen
D. Om het sporten en weer sterker worden

2. Wat vindt Rob mooi aan de Invictus Games?
A. Dat je in gesprek raakt met gelijkgestemden
B. Dat gewonde militairen in het middelpunt staan
C. Dat er records verbroken worden
D. Dat het iedere keer in een ander land is

3. Wat kan volgens Rob enorm helpen in je herstel als je gewond bent geraakt?
A. Rusten
B. Sporten
C. Schrijven
D. Gamen

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Extra opdrachten bij aflevering 3

  • VO Bovenbouw
ntb

Extra opdracht: Stel je voor

Lestijd: 15-20 min

Individueel en klassikaal

  • Stel je voor: je werkt bij defensie. Welke functie zou goed bij jou passen en waarom? Wat zouden lastige kanten kunnen zijn aan deze functie en waarom? Schrijf op.
  • Een paar antwoorden worden klassikaal besproken.

Extra opdracht: Je leven geven

Lestijd: 10 min

Groepjes en klassikaal

Als je bij de defensie gaat werken, kan je op missie gestuurd worden. Er bestaat dan een kans dat je het niet overleeft. Bespreek in groepjes of jullie deze ‘prijs’ te hoog vinden om te betalen.

Bespreek klassikaal wat er in de groepjes besproken is.

Extra opdracht: Lang de lijn van cyberoorlog

Lestijd: 10 min

Klassikaal

  • De docent trekt een denkbeeldige lijn over de vloer.
  • Denk je dat de kans op een cyberoorlog heel klein is? Ga links op de lijn staan.
  • Denk je dat de kans op een cyberoorlog heel groot is? Ga rechts op de lijn staan.
  • Weet je het niet zo goed? Ga in het midden staan.
  • Een paar leerlingen vertellen waarom ze voor hun plek op de lijn hebben gekozen.
  • Je mag van plek wisselen als je mening verandert door bijvoorbeeld de argumenten van een medeleerling.

Extra opdracht: Sponsor de Invictus Games!

Lestijd: 15-20 min

Individueel of in groepjes

Als je kiest voor individueel:

Schrijf een aanbeveling waarom mensen hun geld zouden moeten doneren aan de Invictus Foundation die de Invictus Games organiseert.

Als je kiest voor groepjes:

Ontwerp in je groepje een poster om de Invictus Games te promoten. Je kunt kiezen uit twee doelgroepen:
1. Militairen die gewond zijn of gewond zijn geraakt, overhalen om mee te doen
2. Mensen overhalen om geld te doneren

Deze opdracht kan ook worden gedaan met een aanbeveling of poster om te komen werken bij defensie.