
Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie.
In deze aflevering praten we met majoor van de mariniers Rob van Brummen. Hij is uitgezonden naar Cambodja, Haïti en Bosnië. Hoe was dat voor hem? Wat doet oorlog met je? Middelbare scholieren Rein (16) en Merel (14) zijn aanwezig om hun vragen aan Rob te stellen.
Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In deze lessuggestie is de aflevering opgeknipt in vijf delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Elk deel heeft zijn eigen opdracht. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping.
Wat je leert:
- Vertellen over het werk bij defensie en het werk van de mariniers
- Wat de militaire consequenties van een missie kunnen zijn
- Welke voor- en nadelen het werk als militair kan hebben
- Wat opkomstplicht en dienstplicht is
- Wat de Invictus Games zijn en waarom die gehouden worden
- Leerdoel: Luistervaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen
Lessuggesties
Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit?
- VO Bovenbouw

Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit?
Nieuws in de klas
We raden aan om de video in de delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.
Hoe verandert oorlog je kijk op vrede?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Pak jullie wisbord of schrijf op een vel papier wat er in je opkomt als je denkt aan: werken bij defensie.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit eerste deel.
- Luister het eerste deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3: Wat als je middenin een oorlog zit, deel 1: Hoe verandert oorlog je kijk op vrede?
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Hoe is het om militair te zijn?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Dit deel heeft de titel: Hoe is het om militair te zijn? Wat denken jullie? Bespreek dit met elkaar.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.
- Luister het tweede deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 2: Hoe is het om militair te zijn?
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Moeten we ons nu zorgen maken?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Maken jullie je zorgen om de vrede en veiligheid in Europa? Waar maken jullie je zorgen om en waarom? Bespreek dit met elkaar.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.
- Luister het derde deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 3: Moeten we ons nu zorgen maken?
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Moeilijke vragen
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Pak jullie wisbord of een vel papier erbij en schrijf een vraag op aan Rob. Welke vraag zou je hem willen stellen?
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vierde deel.
- Luister het vierde deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Gewond raken en de Invictus Games
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Wie van jullie weet wat de Invictus Games zijn? Zo niet, pak de begrippenlijst erbij en lees wat de Invictus Games zijn. Op welke manier zouden deze games helpend kunnen zijn voor militairen die gewond zijn geraakt? Wat denken jullie? Bespreek dit met elkaar.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vijfde deel.
- Luister het vijfde (en laatste) deel van aflevering 3. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 3, deel 5: Gewond raken en de Invictus Games
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Extra opdrachten bij aflevering 3
- VO Bovenbouw
Extra opdracht: Stel je voor
Lestijd: 15-20 min
Individueel en klassikaal
- Stel je voor: je werkt bij defensie. Welke functie zou goed bij jou passen en waarom? Wat zouden lastige kanten kunnen zijn aan deze functie en waarom? Schrijf op.
- Een paar antwoorden worden klassikaal besproken.
Extra opdracht: Je leven geven
Lestijd: 10 min
Groepjes en klassikaal
Als je bij de defensie gaat werken, kan je op missie gestuurd worden. Er bestaat dan een kans dat je het niet overleeft. Bespreek in groepjes of jullie deze ‘prijs’ te hoog vinden om te betalen.
Bespreek klassikaal wat er in de groepjes besproken is.
Extra opdracht: Lang de lijn van cyberoorlog
Lestijd: 10 min
Klassikaal
- De docent trekt een denkbeeldige lijn over de vloer.
- Denk je dat de kans op een cyberoorlog heel klein is? Ga links op de lijn staan.
- Denk je dat de kans op een cyberoorlog heel groot is? Ga rechts op de lijn staan.
- Weet je het niet zo goed? Ga in het midden staan.
- Een paar leerlingen vertellen waarom ze voor hun plek op de lijn hebben gekozen.
- Je mag van plek wisselen als je mening verandert door bijvoorbeeld de argumenten van een medeleerling.
Extra opdracht: Sponsor de Invictus Games!
Lestijd: 15-20 min
Individueel of in groepjes
Als je kiest voor individueel:
Schrijf een aanbeveling waarom mensen hun geld zouden moeten doneren aan de Invictus Foundation die de Invictus Games organiseert.
Als je kiest voor groepjes:
Ontwerp in je groepje een poster om de Invictus Games te promoten. Je kunt kiezen uit twee doelgroepen:
1. Militairen die gewond zijn of gewond zijn geraakt, overhalen om mee te doen
2. Mensen overhalen om geld te doneren
Deze opdracht kan ook worden gedaan met een aanbeveling of poster om te komen werken bij defensie.