Podcast De NAVO-top, afl. 4: De wereld van nu en de wereld van vroeger

  • podcast

Totale lesduur: 50-60 min

Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie.

In deze aflevering vertelt oud-activist Wil van der Schans over de vredesbeweging en hoe je in actie komt tegen oorlog. Middelbare scholieren Rein (16) en Merel (14) zijn in de studio aanwezig om al hun vragen aan Wil te stellen.

Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In deze lessuggestie is de aflevering opgeknipt in vijf delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Elk deel heeft zijn eigen opdracht. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping.

Wat je leert:

  • Welke onderwerpen er speelden in de jaren ‘80 waartegen geprotesteerd werd
  • Mijn mening geven over het nut van protesteren
  • Mijn mening geven over meer of minder bewapening in Nederland en/of Europa
  • Waarom het lastig kan zijn om één Europees leger te organiseren
  • Redenen noemen waarom het verstandig kan zijn om een noodpakket aan te schaffen

Lessuggesties

Podcast De NAVO-top, afl. 4: De wereld van nu en de wereld van vroeger

  • VO Bovenbouw
25:50 min

Podcast De NAVO-top, afl. 4: De wereld van nu en de wereld van vroeger

Nieuws in de klas

Bekijk hier de gehele video.

We raden aan om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.

De vredesbeweging in de jaren 80

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Wie van jullie heeft al eens eerder gehoord van de term Koude Oorlog en weet wat het is? Pak eventueel de begrippenlijst erbij en bespreek de term Koude Oorlog.
  • Bespreek de overige vaktaalwoorden op de begrippenlijst uit dit eerste deel.
  • Luister het eerste deel van aflevering 4. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 4, deel 1: De vredesbeweging in de jaren 80

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

Wel of niet bewapenen?

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Dit deel heeft de titel: Wel of niet bewapenen? Wat denken jullie? Is het verstandig om nu meer te investeren in wapens, of lokt dat juist oorlog en agressie uit? Bespreek klassikaal.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.
  • Luister het tweede deel van aflevering 4. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 4, deel 2: Wel of niet bewapenen?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

De rol van de NAVO en de EU

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Lees de volgende stelling: Het is belangrijk dat we één groot Europees leger hebben, zonder Amerika erbij.
  • Jullie schrijven ja of nee op jullie wisbord of een papiertje.
  • Op het teken van de docent houden jullie je wisbord op papier omhoog. De leerkracht vraagt een aantal van jullie om je mening.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.
  • Luister het derde deel van aflevering 4. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 4, deel 3: De rol van de NAVO en de EU

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

De dienstplicht en noodpakketten

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

Bespreek de volgende vragen klassikaal:

  1. Wie kan uitleggen wat dienstplicht is? (Dit hebben jullie in aflevering 3 geleerd)
  2. Wie vindt dat de dienstplicht weer verplicht moet worden? (En waarom wel of niet)
  3. Wie van jullie heeft al een noodpakket in huis? (Als jullie daarvan op de hoogte zijn?)
  4. Wie vindt het belangrijk om een noodpakket in huis te hebben en wie ziet het belang er niet zo van in?
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vierde deel.
  • Luister het vierde deel van aflevering 4. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 4, deel 4: De dienstplicht en noodpakketten

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

Heeft protesteren eigenlijk zin?

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • De titel van dit deel is: Heeft protesteren eigenlijk zin? Wat vinden jullie? Bespreek met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit vijfde deel.
  • Luister het vijfde en laatste deel van aflevering 4. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit vijfde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit. 

Podcast De NAVO-top, afl. 4, deel 5: Heeft protesteren eigenlijk zin?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug
  • Sta je nog steeds achter jouw mening over het nut van protesteren? Of is dat veranderd door de aflevering?

 

Extra opdrachten bij aflevering 4

  • VO Bovenbouw
ntb

Extra opdracht: Betoog schrijven

Lestijd: 20-30 min

Individueel

Kies een van de volgende onderwerpen uit en schrijven een betoog van max. 1A4:

  • Protesteren heeft wel/geen zin, want…
  • De dienstplicht moet weer verplicht worden, want…
  • We moet wel/niet zorgen voor één groot Europees leger, want…
  • We moeten ons meer/minder bewapenen, want…
  • Amerika is wel/niet een betrouwbare bondgenoot, want…
  • Het is wel/niet verstandig om vredesonderhandelingen aan te gaan met Poetin, want…

Klassikaal

  • Een aantal leerlingen leest hun betoog voor.
  • De docent kan er ook voor kiezen om de betogen te laten inleveren.

Extra opdracht: Pamflet maken

Lestijd: 20 min

Tweetallen

Een pamflet is een stuk papier waarop kort en duidelijk een standpunt staat. Het roept vaak op tot actie of bevat een politieke boodschap.

  • Maak in tweetallen een pamflet over een onderwerp dat met aflevering 4 te maken heeft.

Klassikaal

  • Ieder tweetal presenteert hun pamflet.

Extra opdracht: Poster maken

Lestijd: 20-30 min

In plaats van een pamflet kunnen de leerlingen ook in groepjes een poster maken.

Groepjes

  • Stel: jullie groepje gaat demonstreren. Roep met een poster andere mensen op om ook te gaan demonstreren. Jullie mogen zelf bedenken waarvoor of waartegen jullie willen demonstreren.

Klassikaal

  • Ieder groepje presenteert zijn poster.