Podcast De NAVO-top, afl. 5: Groots en geheimzinnig: wat kunnen we verwachten van de aankomende NAVO-top?

  • podcast

Totale lesduur: 50 min

Campagneborden NAVO

Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie waarin met verschillende mensen gepraat wordt over dit militair bondgenootschap. Iedere aflevering schuiven ook twee middelbare scholieren aan die alles vragen wat ze willen.

In deze aflevering gaat Markus Iven, reservist en beleidsmedewerker bij de NAVO, dieper in op sommige details rondom de NAVO-top en vertelt hij over de rol van Mark Rutte als secretaris-generaal en over de belangrijkste uitkomsten van de top. Rein (16) en Merel (14) zijn aanwezig in de studio om hun vragen te stellen.

Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In de lessuggesties zijn deze afleveringen opgeknipt in drie delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping. Het is aan de docent om in te schatten of hier tijd voor is en welke opdracht geschikt is voor de klas.

Wat je leert:

  • Globaal vertellen hoe een NAVO-top verloopt
  • Wat de belangrijke onderwerpen zijn op de NAVO-top van 2025
  • Vertellen over de rol van Mark Rutte, de secretarisgeneraal van de NAVO
  • Het belang van het communiqué

Lessuggesties

Podcast De NAVO-top, afl. 5: Groots en geheimzinnig: wat kunnen we verwachten van de aankomende NAVO-top?

  • VO Bovenbouw
16:34 min

Podcast De NAVO-top, afl. 5: Groots en geheimzinnig: wat kunnen we verwachten van de aankomende NAVO-top?

Nieuws in de klas

Bekijk hier de gehele video.

We raden om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.

Hoe werkt zo’n NAVO-top eigenlijk?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Probeer met elkaar een voorstelling te maken hoe zo’n NAVO-top eruitziet. Duurt het een dag? Een week? Wie beslist wat? Wie heeft de meeste invloed? Gaan ze gezellig uiteten met elkaar of zijn ze alleen maar aan het vergaderen?
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit eerste deel.

Luister het eerste deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 1: Hoe werkt zo’n NAVO-top eigenlijk?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Meerkeuzevragen, afl. 5, deel 1

1. Wat doet Markus vooral tijdens de NAVO-top?
A. Meebeslissen
B. Protesteren
C. Meeschrijven
D. Meedenken

2. Wat is naast alles wat er gezegd wordt ook belangrijk om op te schrijven?
A. Wie waar zit
B. De toon waarop iemand iets zeg
C. De taal waarin iemand iets zegt
D. Wat iedereen drinkt

3. Welke taal moet je sowieso beheersen op de NAVO-top?
A. Frans
B. Duits
C. Engels
D. Nederlands

4. Wanneer heb je vooral informele gesprekken nodig?
A. Als je het niet met elkaar eens bent
B. Als je het wel met elkaar eens bent
C. Als je honger hebt
D. Als je elkaars taal niet spreekt

5. De komende NAVO-top zal vooral gaan over:
A. De macht van Donald Trump
B. Het functioneren van Mark Rutte
C. De NAVO-begroting
D. De defensiebegroting

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

Geld en secretaris-generaal Mark Rutte

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Bespreek met elkaar wat jullie denken dat de rol van Mark Rutte is als secretaris-generaal van de NAVO. Mag hij alle knopen doorhakken?
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.

Luister het tweede deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 2: Geld en secretaris-generaal Mark Rutte

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Meerkeuzevragen, afl. 5, deel 2

1. Hoeveel geld landen moeten bijdragen aan de NAVO hangt af van:
A. De grootte en de hoeveel inwoners van het land
B. De grootte en de economie van het land
C. De dreiging van oorlog voor het land
D. De ligging van het land

2. Wat hebben we in Europa lang gedacht?
A. Dat onze welvaart vanzelfsprekend is
B. Dat onze grenzen vanzelfsprekend zijn
C. Dat onze veiligheid vanzelfsprekend is
D. Dat onze defensiebegroting vanzelfsprekend is

3. Hoeveel procent van het Bruto Nationaal Inkomen betaalt Nederland aan de NAVO?
A. 1,5 %
B. 2 %
C. 3,5 %
D. 5 %

4. Hoe oefent Mark Rutte als secretaris-generaal van de NAVO invloed uit?
A. Door te bemiddelen en de agenda te bepalen
B. Door te bemiddelen en knopen door te hakken
C. Door te bemiddelen en de baas te spelen
D. Door te bemiddelen en etentjes te organiseren

5. Als secretaris-generaal van de NAVO draagt Mark Rutte ook de verantwoordelijkheid voor Nederland.
A. Nee, hij is onafhankelijk van Nederland
B. Nee, hij heeft besloten dat niet te willen
C. Ja, omdat hij uit Nederland komt
D. Ja, omdat hij dat graag wil

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

32 neuzen, 1 richting: de opdracht van de aankomende NAVO-top

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Wanneer is de NAVO-top geslaagd? Wat moet er dan besloten zijn en wat moet er gebeuren? Ga met elkaar in gesprek hierover.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.

Luister het derde en laatste deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 3: 32 neuzen, 1 richting: de opdracht van de aankomende NAVO-top

Nieuws in de klas

Luister hier het fragment.

Meerkeuzevragen, afl. 5, deel 3

1. Wat worden de grote onderwerpen van deze NAVO-top?
A. Defensiebegroting, defensie-industrie en Gaza
B. Defensiebegroting, zorgbegroting en functioneren Rutte
C. Defensiebegroting, zorgbegroting en Oekraïne
D. Defensiebegroting, defensie-industrie en Oekraïne

2. Waarom is juist deze top zo belangrijk volgens Markus?
A. Omdat de bondgenoten andere meningen hebben
B. Omdat de bondgenoten dezelfde mening hebben
C. Omdat de bondgenoten uit zijn op oorlog
D. Omdat er nieuwe bondgenoten bij zijn

3. Markus noemt twee uitkomsten wanneer de NAVO-top volgens hem geslaagd is. Wat is het eerste wat hij noemt?
A. Als Oekraïne lid wordt van de NAVO
B. Als we met één stem spreken over Rusland
C. Als we met één stem spreken over Oekraïne
D. Als Trump zich terugtrekt uit de NAVO

4. En wat noemt hij als tweede?
A. Als er consensus wordt gevonden over Gaza
B. Als er consensus wordt gevonden over de NAVO-begroting
C. Als er consensus wordt gevonden over de defensiebegroting
D. Als er consensus wordt gevonden over de opvolger van Rutte

5. Of het een geslaagde of mislukte NAVO-top wordt hangt af van…
A. De bui van Donald Trump
B. De besluitvaardigheid van Mark Rutte
C. Het verslag van de journalisten
D. Het communiqué wat eruit komt

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

 

Extra opdrachten bij aflevering 5

  • VO Bovenbouw
ntb

Extra opdracht: Lijstje voor de NAVO

Lestijd: 10-15 min

Tweetallen

  • Maak in tweetallen een lijstje van onderwerpen die jullie belangrijk vinden voor de NAVO-top. Waarom zouden die onderwerpen op de agenda moeten en wat zou er besloten moeten worden
  • Een paar van de lijstjes worden klassikaal besproken. Als er ruimte voor is, kunnen jullie met elkaar in discussie gaan over het belang van de onderwerpen.

Extra opdracht: NAVO 2.0

Lestijd: 30-45 min

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in 1949, werd de NAVO opgericht om de veiligheid van westerse landen te garanderen. Inmiddels ruim vijfenzeventig jaar geleden dus. Jullie hebben inmiddels een hoop geleerd over de NAVO. Is deze coalitie van westerse landen nog wel van deze tijd? Of moet er een vernieuwingsslag plaatsvinden? Een hele nieuwe organisatie misschien?

Groepjes

  • Bespreek in groepjes wat jullie van de NAVO vinden en of deze organisatie nog wel van deze tijd is. Wat zou er anders moeten of beter kunnen? Of zou er zelfs een hele nieuwe organisatie opgericht moeten worden? En wat zouden dan het doel en de regels van die organisatie moeten zijn.
  • Visualiseer op een groot vel papier dat in het midden van jullie groepje ligt, wat er verbeterd of veranderd kan worden aan de NAVO (NAVO 2.0) of visualiseer de nieuwe organisatie die jullie in gedachten hebben om de veiligheid in Europa en de rest van de wereld te garanderen. Dat kan met een tekening, een schema, een woordweb, een strip, een poster, een tijdlijn, noem maar op!

Klassikaal

  • De visualisatie worden gepresenteerd!