
Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie.
In deze aflevering gaat Markus Iven, reservist en beleidsmedewerker bij de NAVO, dieper in op sommige details rondom de NAVO-top en vertelt hij over de rol van Mark Rutte als secretaris-generaal en over de belangrijkste uitkomsten van de top. Rein (16) en Merel (14) zijn aanwezig in de studio om hun vragen te stellen.
Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In de lessuggesties zijn deze afleveringen opgeknipt in drie delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping.
Wat je leert:
- Globaal vertellen hoe een NAVO-top verloopt
- Wat de belangrijke onderwerpen zijn op de NAVO-top van 2025
- Vertellen over de rol van Mark Rutte, de secretarisgeneraal van de NAVO
- Het belang van het communiqué
- Leerdoel: Luistervaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen
Lessuggesties
Podcast De NAVO-top, afl. 5: Groots en geheimzinnig: wat kunnen we verwachten van de aankomende NAVO-top?
- VO Bovenbouw

Podcast De NAVO-top, afl. 5: Groots en geheimzinnig: wat kunnen we verwachten van de aankomende NAVO-top?
Nieuws in de klas
We raden om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.
Hoe werkt zo’n NAVO-top eigenlijk?
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Probeer met elkaar een voorstelling te maken hoe zo’n NAVO-top eruitziet. Duurt het een dag? Een week? Wie beslist wat? Wie heeft de meeste invloed? Gaan ze gezellig uiteten met elkaar of zijn ze alleen maar aan het vergaderen?
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit eerste deel.
- Luister het eerste deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 1: Hoe werkt zo’n NAVO-top eigenlijk?
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Geld en secretaris-generaal Mark Rutte
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Bespreek met elkaar wat jullie denken dat de rol van Mark Rutte is als secretaris-generaal van de NAVO. Mag hij alle knopen doorhakken?
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.
- Luister het tweede deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 2: Geld en secretaris-generaal Mark Rutte
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
32 neuzen, 1 richting: de opdracht van de aankomende NAVO-top
- VO Bovenbouw
Klassikaal
- Wanneer is de NAVO-top geslaagd? Wat moet er dan besloten zijn en wat moet er gebeuren? Ga met elkaar in gesprek hierover.
- Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.
- Luister het derde en laatste deel van aflevering 5. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 5, deel 3: 32 neuzen, 1 richting: de opdracht van de aankomende NAVO-top
Nieuws in de klas
Klassikaal
- Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.
Extra opdrachten bij aflevering 5
- VO Bovenbouw
Extra opdracht: Lijstje voor de NAVO
Lestijd: 10-15 min
Tweetallen
- Maak in tweetallen een lijstje van onderwerpen die jullie belangrijk vinden voor de NAVO-top. Waarom zouden die onderwerpen op de agenda moeten en wat zou er besloten moeten worden
- Een paar van de lijstjes worden klassikaal besproken. Als er ruimte voor is, kunnen jullie met elkaar in discussie gaan over het belang van de onderwerpen.
Extra opdracht: NAVO 2.0
Lestijd: 30-45 min
Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in 1949, werd de NAVO opgericht om de veiligheid van westerse landen te garanderen. Inmiddels ruim vijfenzeventig jaar geleden dus. Jullie hebben inmiddels een hoop geleerd over de NAVO. Is deze coalitie van westerse landen nog wel van deze tijd? Of moet er een vernieuwingsslag plaatsvinden? Een hele nieuwe organisatie misschien?
Groepjes
- Bespreek in groepjes wat jullie van de NAVO vinden en of deze organisatie nog wel van deze tijd is. Wat zou er anders moeten of beter kunnen? Of zou er zelfs een hele nieuwe organisatie opgericht moeten worden? En wat zouden dan het doel en de regels van die organisatie moeten zijn.
- Visualiseer op een groot vel papier dat in het midden van jullie groepje ligt, wat er verbeterd of veranderd kan worden aan de NAVO (NAVO 2.0) of visualiseer de nieuwe organisatie die jullie in gedachten hebben om de veiligheid in Europa en de rest van de wereld te garanderen. Dat kan met een tekening, een schema, een woordweb, een strip, een poster, een tijdlijn, noem maar op!
Klassikaal
- De visualisatie worden gepresenteerd!