Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: De NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog

  • podcast

Totale lesduur: 50 min

Persconferentie Rutte en Zelensky bij NAVO-top defensieministers

Naar aanleiding van de NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni maakte Nieuws in de klas een 5-delige podcastserie.

In deze aflevering vertelt Markus Iven, reservist en beleidsmedewerker bij de NAVO, over de huidige veiligheidssituatie in Europa en de rol van de NAVO daarin. Rein (16) en Merel (14) zijn weer aanwezig om hun vragen aan Markus te stellen.

Iedere aflevering duurt zo’n 20 minuten. In de lessuggesties zijn deze afleveringen opgeknipt in drie delen om het behapbaar te maken voor de leerling. Elk deel heeft zijn eigen opdracht. Ook bieden we bij elke aflevering extra opdrachten aan voor de verdieping.

Wat je leert:

  • Wat de drie kerntaken van de NAVO zijn
  • Waarom er nu dreiging heerst
  • Onderscheid maken tussen de politieke en militaire macht

Lessuggesties

Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: de NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog

  • VO Bovenbouw
15:09 min

Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: de NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog

Nieuws in de klas

Bekijk de gehele video hier.

We raden aan om de video in delen te bekijken, aan de hand van de lessuggestie hieronder.

Wat doet de NAVO voor vrede?

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Ga het gesprek aan over de huidige veiligheidssituatie. Voelen jullie je veilig in Nederland als het om oorlog en vrede gaat? Waarom wel of niet?
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit eerste deel.
  • Luister het eerste deel van aflevering 2. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit eerste deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: de NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog, deel 1: Wat doet de NAVO voor vrede?

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

De oorlog in Oekraïne

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Waarom kan de oorlog in Oekraïne ook een bedreiging voor Nederland zijn? Bespreek dit met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit tweede deel.
  • Luister het tweede deel van aflevering 2. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit tweede deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: de NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog, deel 2: De oorlog in Oekraïne

Nieuws in de klas

Luister hier het fragment.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Militaire macht versus politieke macht

  • VO Bovenbouw
10 min

Klassikaal

  • Zou het niet beter zijn als de militaire macht zou beslissen over oorlog en vrede? Zij hebben immers meer ervaring met gewapende conflicten dan politici? Discussieer met elkaar.
  • Pak de begrippenlijst erbij en bespreek de vaktaalwoorden uit dit derde deel.
  • Luister het derde en laatste deel van aflevering 2. Tijdens het luisteren beantwoorden de leerlingen de meerkeuzevragen bij dit derde deel. Het document met meerkeuzevragen is te vinden in de bijlagen. Deel de vragen voorafgaand aan het luisteren uit.

Podcast De NAVO-top, afl. 2: Samen groot, afzonderlijk klein: de NAVO ten tijde van (dreigende) oorlog, deel 3: Militaire macht versus politieke macht

Nieuws in de klas

Luister het fragment hier.

Klassikaal

  • Koppel de antwoorden op de meerkeuzevragen terug.

Extra opdrachten bij aflevering 2

  • VO Bovenbouw
ntb

Extra opdracht: De huidige veiligheidssituatie

Lestijd: 30-40 min

Groepjes

Werk in een team van NAVO-adviseurs
Jullie zijn NAVO-adviseurs en moeten de NAVO-raad adviseren over een denkbeeldige crisissituatie. In groepjes van 3 à 4 leerlingen kies je of verzin je een situatie waarbij één of meer van de drie kerntaken van de NAVO belangrijk zijn.

Stap 1: Kies of verzin een situatie
Je kunt kiezen uit:

  • Een Russische dreiging aan de grens van een NAVO-land.
  • Een cyberaanval op meerdere NAVO-lidstaten.
  • Een conflict in een niet-NAVO-land dat dreigt over te slaan.
  • Een natuurramp waarbij NAVO-landen hulp kunnen bieden.
  • Of verzin zelf een realistische situatie.

Stap 2: Analyseer de situatie
Beantwoord met je groepje:

  • Wat gebeurt er precies in deze situatie?
  • Welke NAVO-lidstaten zijn betrokken?
  • Welke van de drie kerntaken van de NAVO zijn hier van toepassing?

Stap 3: Adviseer de NAVO-raad
Maak een kort adviesrapport (max. 1 A4) waarin jullie:

  • Uitleggen waarom de NAVO moet ingrijpen.
  • Benoemen welke kerntaak of kerntaken van toepassing zijn.
  • Voorstellen wat de NAVO concreet moet doen (bijv. troepen sturen, diplomatieke druk, cyberverdediging, samenwerken met andere landen).

Stap 4: Presenteer jullie advies
Elke groep presenteert in 3 minuten zijn advies aan de klas (de klas speelt de NAVO-raad). Na afloop kunnen andere leerlingen vragen stellen.

Extra opdracht: Oekraïne

Lestijd: 10-15 min

Klassikaal

Denkbeeldige lijn: De NAVO doet voldoende om Oekraïne te beschermen.

  • Trek een denkbeeldige lijn over de vloer.
  • Links gaan de leerlingen staan die vinden dat de NAVO meer dan voldoende doet om Oekraïne te beschermen.
  • Rechts gaan de leerlingen staan die vinden dat de NAVO veel te weinig doet om Oekraïne te beschermen.
  • Leerlingen die het er een beetje mee eens of oneens zijn, gaan wat meer richting het midden van de lijn staan.
  • Vraag een aantal leerlingen waarom ze voor hun plek op de lijn hebben gekozen.
  • Leerlingen mogen wisselen van plek als ze van mening veranderen door bijvoorbeeld de argumenten van een medeleerling.

Extra opdracht: Diplomatiek en militair advies

Lestijd: 10-15 min

Klassikaal

  • De docent maakt twee kolommen op het bord. Boven de ene kolom komt te staan ‘Diplomatiek advies’ en boven de andere ‘Militair advies’.
  • Welke adviezen zouden jullie aan de NAVO geven als het om de huidige veiligheidssituatie in Europa gaat?
  • Bepaal samen in welke kolom het advies thuishoort.