
Leerlingen leren wat Prinsjesdag inhoudt en waarom deze dag belangrijk is voor Nederland.
Ieder jaar vindt traditiegetrouw op de derde dinsdag van september Prinsjesdag plaats. De koets, het koffertje, de koning en koningin, én de hoedjes trekken veel bekijks, al zal het voor jongeren misschien niet altijd duidelijk zijn wáár deze dag nou eigenlijk om draait. Wat is die troonrede nou eigenlijk die de koning voorleest en waarom is deze belangrijk?
Wat je leert
- Wat Prinsjesdag is en waarom deze dag belangrijk is in Nederland.
- Waarom deze dag belangrijk is voor nieuwsmedia.
Lessuggesties
Wat is Prinsjesdag?
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Wat doen we in Nederland op Prinsjesdag? Er is geen goed of fout, geef aan welke woorden er bij je opkomen. Schrijf de steekwoorden op het digibord/ of maak hiervan een woordenwolk.
- Waarom vind je Prinsjesdag wel/niet belangrijk?
- Bekijk de volgende twee video’s met de klas:


- Is je mening over Prinsjesdag veranderd? Waar komt dat door?
- Wat vind je van de huidige vorm van Prinsjesdag, goed zo? Of zou je juist wat willen veranderen? Licht je antwoord toe.
Dit vind ik belangrijk
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Individueel
- Als jij het komende jaar geld zou krijgen om uit te geven aan een bepaalde organisatie of onderwerp, wat zou dat dan zijn?
- Schrijf op waarom je voor dit onderwerp zou kiezen (max een half A4), en noem ten minste drie argumenten om je standpunt te ondersteunen.
- Heb je de smaak te pakken? Neem eens een kijkje bij de schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas. Het is een mooie ervaring én er zijn natuurlijk ook hele toffe prijzen te winnen!
Allemaal nieuws
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
In de dagen rondom Prinsjesdag staan in de kranten verschillende artikelen over het evenement. Maar dat zijn niet alleen nieuwsberichten, ook in andere delen van de krant wordt erover geschreven. Bijvoorbeeld in columns en interviews.
Groepjes
- Ieder groepje gaat in de krant op zoek naar een column, interview of artikel (anders dan een nieuwsbericht) over Prinsjesdag.
- In de groepjes worden de volgende vragen besproken:
1. Waar gaat het artikel / de column over?
2. Waarom denk je dat deze is gepubliceerd in de krant? Heeft het artikel bijvoorbeeld nieuwswaarde? Of zet het aan tot nadenken? Of staat er een sterke mening in? Iets anders?
Klassikaal
- Welke artikelen hebben jullie gevonden en waarom denken jullie dat de krant ervoor koos deze te publiceren?