Rekenen met het nieuws

  • Tabellen en grafieken

Totale lesduur: 50 min

rekenen

In deze opdrachten gaan leerlingen aan de slag met rekenopdrachten aan de hand van de actualiteit.

Om het nieuws te kunnen volgen, is het belangrijk om cijfers en grafieken te kunnen lezen. En het motiveert leerlingen om te leren rekenen aan de hand van de actualiteit.

Wat je leert:

  • Tabellen, grafieken en/of diagrammen in de actualiteit interpreteren
  • Wiskundige bewerkingen uitvoeren op actuele bronnen

Lessuggesties

Introductie: Rekenen met het nieuws

  • VO Bovenbouw
10 min

Voorbereiding: Zoek meerdere artikelen op waarin cijfers/tabellen/grafieken zijn verwerkt. Artikelen met veel getallen staan op de economie- en sportpagina, maar bijvoorbeeld ook in een artikel over zetelverdeling, onderzoeksresultaten of kijkcijfers.

Klassikaal

  • Kies een artikel uit en let vooral op de data en cijfers die verwerkt zijn in het artikel.
  • Analyseer gezamenlijk de cijfers/tabellen/grafieken bij het gekozen artikel en bespreek keuze van representatie van de data
  • Doe een rekenopdracht, bijvoorbeeld de centrummaten (gemiddelde, mediaan, modus etc.)

Hoofdopdracht: Rekenen met het nieuws

  • VO Bovenbouw
25 min

Individueel / groepjes

  • Voer een van de andere voorbeeldartikelen met rekenopdrachten uit. Doe dit alleen of in groepjes van drie.
  • Ga vervolgens zelf op zoek naar twee of meer artikelen met data en cijfers.
  • Bedenk hierbij zelf een opdracht die een andere leerling of ander groepje van drie leerlingen gaat maken.

Afsluiting: Rekenen met het nieuws

  • VO Bovenbouw
15 min

Klassikaal

  • Bespreek de opdrachten die jullie zelf hebben gemaakt en die jullie voor elkaar hebben gemaakt.
  • Welke opdrachten gaven nuttige extra informatie?

Differentiatie: Rekenen met het nieuws

  • VO Bovenbouw
ntb
  • Laat leerlingen zelf een artikel schrijven waarbij data een belangrijke rol spelen. Laat ze zelf grafieken maken en kiezen welke grafiek het beste past. Mogelijk kunnen actuele bronnen van het CBS gebruikt worden.
  • Laat leerlingen zelf relevante data verzamelen en representeren in tabel/grafiek en beschrijving.