Rode lijn-demonstratie

  • begrijpend lezen
  • Betoog

Totale lesduur: 5-25 min

Demonstratie ‘Trek de rode lijn’ in Den Haag

Op zondag 18 mei gingen meer dan honderdduizend mensen in Den Haag in het rood de straat op om te demonstreren. Ze riepen het kabinet op om politieke, militaire en economische steun aan Israël stop te zetten vanwege de genocide in Gaza. Het was de grootste demonstratie in Nederland van de afgelopen twintig jaar.

De hoofdredactie van NRC schreef hier een hoofdredactioneel commentaar op, dat jullie in deze actuele opdracht gaan analyseren. Op het moment dat dit commentaar werd geschreven had het kabinet onder leiding van demissionair minister-president Dick Schoof nog geen reactie gegeven op de demonstratie. Inmiddels heeft Dick Schoof tijdens een persconferentie in Brussel kort gereageerd.

Wat je leert

  • Wat is een hoofdredactioneel commentaar.
  • Een standpunt herkennen.
  • Goede argumenten voor je eigen standpunt bedenken.

Lessuggesties

Demonstreer jij?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
5 min

Klassikaal

  • Wat weet jij van de demonstratie die op 18 mei plaatsvond in Den Haag?
  • Heb je zelf ooit deelgenomen aan een protest of demonstratie?
  • Met wie was je daar?
  • Wat was de reden?
  • Hoe voelde dat?
  • Misschien heb je nog nooit aan een demonstratie meegedaan. Zou je dat wel willen? Waarom wel/niet?
  • Deel jullie ervaringen met elkaar in de klas.

Hoofdredactioneel commentaar

  • VO Bovenbouw
25 min

Klassikaal/groepjes

In de krant zijn een paar plekken waar meningen te lezen zijn. Bijvoorbeeld in columns, op de opiniepagina’s waar lezers hun mening via een ingezonden brief kunnen geven, en in het hoofdredactioneel commentaar; hier schrijft de hoofdredacteur of een ervaren journalist zijn mening op over een onderwerp in een kort artikel. Zo weet de lezer wat de krant van een onderwerp vindt.

  • Lees samen dit hoofdredactioneel commentaar:
512px-Rode_Lijn_demo_Den_Haag_mei_2025_5

Het is onfatsoenlijk als het kabinet niet reageert op de rode-lijn-demonstratie

NRC

Lees het hoofdredactioneel commentaar

  • De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
  • Lees met je groepje het commentaar nog eens door.
  • Wat is het standpunt van de krant?
  • Markeer de zinnen waaruit dit blijkt. Noteer het standpunt van de hoofdredactie. Begin met de zin: De hoofdredactie van NRC vindt…. dit blijkt uit de volgende zinnen uit het artikel:
  • Is jouw groepje het wel/niet met het standpunt van de hoofdredactie van NRC eens? Waarom wel/niet?
  • Schrijf minimaal twee argumenten op die je standpunt ondersteunen.
  • Bespreek de resultaten in de klas.
  • Zijn de groepjes het met elkaar eens? Of liggen de meningen ver uit elkaar?
  • Uit welke standpunten en/of argumenten blijkt dit?