
Leerlingen leren een samenvatting te schrijven van een krantenartikel.
Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen. Op basis van actuele teksten en een stappenplan vatten de leerlingen de tekst samen.
Wat je leert
- Welke stappen ik kan nemen om een tekst samen te vatten.
- Een tekst samenvatten volgens dit stappenplan.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Schrijfvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Samenvatten: We doen het samen
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Om een tekst goed te begrijpen, is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te kunnen halen.
Klassikaal
Laat een aantal voorbeelden zien van lange artikelen. Haal eventueel de eerste dikgedrukte alinea weg als deze al het hele artikel samenvat. Vat de tekst met de klas samen aan de hand van de volgende stappen:
- Verken de tekst.
- Lees de kop (en tussenkopjes).
- Zijn er foto’s die de tekst ondersteunen? Lees het onderschrift.
- Wat weet je al over het onderwerp?
- Bekijk hoeveel alinea’s er zijn.
- Elke alinea begint of eindigt met een belangrijke zin. Ga op zoek naar deze zinnen en schrijf ze op.
- Zoek belangrijke woorden. Als je ze niet begrijpt, probeer de betekenis te achterhalen aan de hand van de tekst of zoek deze op.
- Lees de hele tekst door.
- Vat de tekst samen in een aantal zinnen.
Samenvatten: Jij doet het zelf
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
De leerkracht kiest een aantal actuele teksten uit en deelt deze uit of laat ze op het digibord zien.
Individueel
- Vat de tekst samen volgens het stappenplan.
- Zoek daarna zelf een artikel uit en vat deze samen.
Klassikaal
- Bespreek de samenvattingen klassikaal.
- Zijn sommige teksten lastiger samen te vatten dan andere? Waar ligt dat aan?
Samenvatten: Differentiatie
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw

Individueel / klassikaal
Pas de stappen van het samenvatten ook toe op radio- en tv-fragmenten. Op deze manier werk je ook ook aan de luistervaardigheid.