
Leerlingen leren welke onderdelen een goed nieuwsbericht bevat en passen deze zelf toe.
Met deze lessuggestie leren de leerlingen welke onderdelen een goed nieuwsbericht bevat. Nadat ze een aantal artikelen hebben bekeken, gaan ze zelf aan de slag. Lukt het om in het bericht antwoord te geven op alle 5W1H-vragen?
Wat je leert
- Dat in een goed nieuwsbericht de kop belangrijk is en dat er antwoord wordt gegeven op de 5W1H-vragen.
- Zelf een nieuwsbericht schrijven.
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Schrijfvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Introductie: Nieuwsbericht schrijven
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Individueel
- Lees enkele artikelen uit de dag- en weekbladen en kies vervolgens één artikel uit.
- Onderstreep in het zelfgekozen artikel de belangrijke zinnen.
Klassikaal
- Welke informatie staat er in een goed artikel?
- Een goed nieuwsbericht geeft antwoord op de 5W1H-vragen: wie, wat, wanneer, waarom en hoe.
- Hoe belangrijk is de kop?
Eigen nieuwsbericht
- PO
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Tweetallen / groepjes
- Schrijf in tweetallen een nieuwsbericht. Jullie bedenken zelf het onderwerp of de docent doet dat voor jullie.
- In groepjes beoordelen jullie elkaars nieuwsberichten. Worden in het bericht de 5W1H-vragen beantwoord?
Klassikaal
- Bespreek de opdracht na.
- Hebben jullie ook een goede kop bedacht?