Seksuele vorming op school

  • 5W1H
  • mijn mening geven

Totale lesduur: 35 min

Les tijdens de Week van de Lentekriebels

Van 31 maart t/m 4 april 2025 was het de Week van de Lentekriebels; de landelijke projectweek over seksuele vorming voor basis- en speciaal onderwijs.

Toch blijft het een gevoelig onderwerp omdat veel ouders weerstand voelen. Maar niet alleen daarom was de week in het nieuws: Rutgers, samen met de GGD één van de bedenkers van de week, dagvaardde de conservatieve stichting Civitas Christiana voor het verspreiden van desinformatie.

Wat je leert

  • Een nieuwsartikel analyseren op basis van de 5W1H-methode.
  • Je mening over het onderwerp seksuele voorlichting op school onder woorden brengen.

Lessuggesties

Seksuele voorlichting

  • VO Onderbouw
20 min

Klassikaal

  • Lees met de klas het volgende nieuwsartikel:
Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 12.18.25

Kenniscentrum Rutgers dreigt ultraconservatieve stichting te dagvaarden

NRC

Lees het artikel

  • Wat weten jullie van de Week van de Lentekriebels? De docent noteert een aantal antwoorden op het digibord.
  • Heb je ooit gehoord van desinformatie? Welke desinformatie wordt er volgens stichting Rutgers verspreid door Civitas Christiana?

Tweetallen

  • De klas wordt verdeeld in tweetallen.
  • Bespreek samen:Waarom vind je seksuele voorlichting wel/niet belangrijk?
  • Zijn jullie het eens met het standpunt van Rutgers? Of niet
  • Probeer je antwoorden te onderbouwen met minstens twee argumenten.

Na afloop mogen de leerlingen die dat willen hun gedachten met de klas delen.

5W1H nieuwsartikel Rutgers

  • VO Onderbouw
15 min

Tweetallen

5W1H
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H- methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Wie: Over wie gaat het nieuwsbericht?
Wat: Wat is er precies gebeurd?
Waar: Op welke plek is het gebeurd?
Wanneer: Op welke datum of tijdstip is het nieuwsfeit gebeurd of gaat het
gebeuren.
Waarom: Waarom is het gebeurd?
Hoe: Hoe is het gebeurd?

  • De klas wordt in tweetallen verdeeld.
  • Lees samen het artikel uit de eerste opdracht nog een keer.
  • Wat zijn de 5W’s en 1H uit dit nieuwsbericht?
  • Schrijf ze op.
  • Bespreek je antwoorden als jullie klaar zijn met de rest van de klas.