
Van 31 maart t/m 4 april 2025 was het de Week van de Lentekriebels; de landelijke projectweek over seksuele vorming voor basis- en speciaal onderwijs.
Toch blijft het een gevoelig onderwerp omdat veel ouders weerstand voelen. Maar niet alleen daarom was de week in het nieuws: Rutgers, samen met de GGD één van de bedenkers van de week, dagvaardde de conservatieve stichting Civitas Christiana voor het verspreiden van desinformatie.
Wat je leert
- Een nieuwsartikel analyseren op basis van de 5W1H-methode.
- Je mening over het onderwerp seksuele voorlichting op school onder woorden brengen.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Seksuele voorlichting
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Lees met de klas het volgende nieuwsartikel:

- Wat weten jullie van de Week van de Lentekriebels? De docent noteert een aantal antwoorden op het digibord.
- Heb je ooit gehoord van desinformatie? Welke desinformatie wordt er volgens stichting Rutgers verspreid door Civitas Christiana?
Tweetallen
- De klas wordt verdeeld in tweetallen.
- Bespreek samen:Waarom vind je seksuele voorlichting wel/niet belangrijk?
- Zijn jullie het eens met het standpunt van Rutgers? Of niet
- Probeer je antwoorden te onderbouwen met minstens twee argumenten.
Na afloop mogen de leerlingen die dat willen hun gedachten met de klas delen.
5W1H nieuwsartikel Rutgers
- VO Onderbouw
Tweetallen
5W1H
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H- methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Wie: Over wie gaat het nieuwsbericht?
Wat: Wat is er precies gebeurd?
Waar: Op welke plek is het gebeurd?
Wanneer: Op welke datum of tijdstip is het nieuwsfeit gebeurd of gaat het
gebeuren.
Waarom: Waarom is het gebeurd?
Hoe: Hoe is het gebeurd?
- De klas wordt in tweetallen verdeeld.
- Lees samen het artikel uit de eerste opdracht nog een keer.
- Wat zijn de 5W’s en 1H uit dit nieuwsbericht?
- Schrijf ze op.
- Bespreek je antwoorden als jullie klaar zijn met de rest van de klas.