Taalkundige verschijnselen in het nieuws

  • signaalwoorden
  • zinsontleding

Totale lesduur: 50 min

In de methode van de school worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.

Voorbeelden van toepassingen:

Zinsontleding: leerlingen onderscheiden in een zin van een nieuwsbericht het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde
Signaalwoorden: leerlingen zoeken signaalwoorden voor verbanden, opsomming, oorzaak-gevolg, middel-doel, uitspraak-voorbeeld, probleem-oplossing

Met een aantal actuele artikelen gaan de leerlingen zelf de tekst analyseren of zinnen ontleden.

Wat je leert:

  • Mijn theoretische kennis over een taalverschijnsel toepassen op een nieuwsitem.

Lessuggesties

Zinsontleding en Signaalwoorden in het nieuws

  • VO Bovenbouw
50 min

Introductie

Deze lessuggestie is toe te passen op verschillende taalkundige verschijnselen die de leerlingen leren. Eerst wordt de theorie uit de methode behandeld, daarna wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel. Voorbeelden van toepassingen:

  • Zinsontleding: leerlingen onderscheiden in een zin van een nieuwsbericht het onderwerp, het werkwoordelijk gezegde en delen van dat gezegde.
  • Signaalwoorden: leerlingen zoeken signaalwoorden voor verbanden, opsomming, oorzaak-gevolg, middel-doel, uitspraak-voorbeeld, probleem-oplossing Laat een aantal voorbeelden uit het nieuws zien en oefen bijvoorbeeld zinsontleding met de leerlingen.

Kern

  • Zoek een aantal voorbeeldartikelen uit en laat de leerlingen zelf de tekst analyseren of een aantal zinnen ontleden.
  • De leerlingen kiezen zelf een artikel dat ze aanspreekt en passen de theorie toe.
  • Laat leerlingen krantenkoppen en foto-onderschriften ontleden, dit zijn vaak geen volledige zinnen. Wat klopt er niet?

Slot

  • Behandel de zinnen uit de voorbeeldartikelen klassikaal.
  • Laat iedere leerling een zin voor de klas ontleden en uitleggen hoe hij/zij bij het antwoord is gekomen.

Differentiatie

  • De leerlingen schrijven zelf een nieuwsbericht. Vervolgens geven ze deze aan hun buurman/buurvrouw die de theorie toepast op het nieuwsbericht.